Uppdrag utveckling
I februari utsågs formgivaren Monica Förster till kreativ rådgivare på Swedese. Bland annat ska hon arbeta med strategier för internationell expansion.
Text Anders Bergmark Foto Camilla Lindqvist
Sett utifrån skulle Monica Förster Design Studios lilla kontor på Södermalm i Stockholm kunna härbärgera vilken lokal designbyrå som helst. Men härifrån går kontakter, idéer och färdiga projekt ut över hela Europa samt Japan och USA. Den internationella erfarenheten var ett av skälen till att Monica Förster i höstas fick frågan om hon ville bli kreativ rådgivare på anrika Swedese.
– Det var väldigt kul att få frågan och det kändes bra eftersom jag har jobbat så mycket med strategier och helhetslösningar i min egen studio. Uppdraget handlar om att ha en övergripande, rådgivande funktion kring bland annat sortiment och design, berättar hon.
Monica har drivit egen designstudio sedan 1999. Hon är en av ett litet fåtal svenska formgivare som utöver nordiska tillverkare också samarbetar med gräddan av internationella designföretag – Poltrona Frau, De Padova och Cappellini, för att bara nämna några.
– De uppdragsgivare vi har i Sverige står sig väl i ett internationellt perspektiv. Med Swedese hoppas jag att vi blir del av en resa. Det handlar inte så mycket om att förnya som att göra det som redan görs ännu bättre, och det hoppas jag kunna bidra till, säger Monica.
Förberedelser för att växa internationellt har pågått en längre tid. I maj förra året tog Sonnie Byrling, tidigare vd för Kasthall Group, över rodret.
– För mig representerar Sonnie ett modernt ledarskap. Swedese är ett väldigt välskött företag med skickliga medarbetare, bra kvalitet på produkterna och inte minst ett fint arkiv. Det finns mycket att berätta om Yngve Ekström. Men man skulle kunna flytta fram gränserna mer, plocka in mer innovation och också bli bättre på att tala om vad man faktiskt redan gör.
Så hur ser hon på framtiden för den svenska möbelindustrin i stort?
– Det är alltid svårt att säga något om framtiden, men om man tittar på vad som händer ute i samhället så har till exempel försäljningen av ekologisk mat ökat enormt, trots att det är dyrare. I bästa fall så är det bara en början på en utveckling där köparna ställer högre krav på produktionsförhållanden och miljöeffekter. Om det är svårt att konkurrera med pris måste svenska företag utveckla andra saker att erbjuda, olika tjänster till exempel. Man måste vara beredd att utvecklas med sin tid utan att för den skull släppa sina kärnvärden.
/Fakta/
Monica Förster
Ålder: 50 år.
Aktuell: Nyutnämnd Creative Director på Swedese. Belönad med Sveriges Arkitekters pris Guldstolen 2015 (stolen Unna för tillverkaren Zanat). På väg att färdigställa studions första interiör, för Glommen & Lindbergs hus Paraden.
Bakgrund: Född i Stockholm, uppvuxen i Dorotea. Utbildad på Beckmans och Konstfack. Egen designstudio sedan 1999.
Monica om Monica: Väldigt målinriktad med en klar vision som alltid varit en styrka. Har en mer skör sida privat.
Lämna en kommentar