ÖLÄNDSKA BRICKOR NÅR HELA VÄRLDEN
Att vara ett företag som ligger på en ö i Östersjön klingar exotiskt för de utländska kunderna. Det, och det faktum att intresset för inredningsdetaljer ökat under pandemin, gör Christian Mörnestedt till en vd som har positiva framtidsbilder för brickföretaget Formpress på Öland.
Företaget har funnits i Färjestaden i tre decennier och det är just läget på Öland som gett produkten – de formpressade serveringsbrickorna – draghjälp.
– Kvalitet, hållbarhet och miljötänkande har alltid stått i fokus för företaget och Öland ger det en extra positiv klang både hos svenska och utländska kunder, säger Christian Mörnestedt, vd för familjeföretaget som han driver tillsammans med hustrun Karin, ekonomichef och vice vd.
Detta företag specialiserat på serveringsbrickor av björkfaner grundades för 25 år sedan. Bengt Åstrand, Karins pappa och Christians svärfar, fanns redan i branschen och ville ta produktutvecklingen ett rejält steg framåt. Formpress var ett faktum.
Formpress har funnits på samma plats i Färjestaden sedan starten. Bengt Åstrand tog över en lokal som dåvarande Televerket hade haft för sin fordonspark. Under de gångna 25 åren har fabriken byggts ut åt alla väderstreck.
Brickornas kärna består av många lager björkfaner som pressas samman under högt tryck och med hög temperatur.
– Björk är ett både lätt och starkt material som ger en mycket bra produkt. En fördel är att björken är finfibrig och därför inte suger åt sig vatten, säger Christian Mörnestedt.
Genom att göra brickans kanter runda blir den lite mjukare att hålla i, kanterna fungerar dessutom som stötdämpare och brickan klarar maskindisk bättre.
Storköksgrossisterna var från början den helt dominerande kundkategorin och är fortfarande mycket betydande, men marknaden har i dag breddats väsentligt. Största kundgruppen är nu designbolag världen över.
Cirka 45 procent från omsättningen på 40 miljoner 2020 kom från direktexporten. Tar man hänsyn till den indirekta utlandsförsäljningen, via svenska kunder som själva exporterar, var andelen klart större än så. Företaget säljer till ett 40-tal olika länder där norra Europa väger tungt. Men även i exempelvis USA, Sydkorea och Japan ökar efterfrågan.
– Brickan blir aldrig omodern och med kundernas egen design är den alltid aktuell och trendig. Profilbranschen växer hela tiden, säger Christian Mörnestedt.
På senare år har brickorna kompletterats med nya produkter som bygger på den beprövade tekniken. Serveringsbrädor och glasunderlägg är ett par exempel som kunderna hittat till – särskilt under pandemins senare del.
– Vi har märkt att inredningsdetaljer blivit mer populära, troligen tack vare det fokus på hemmet som det pratats så mycket om under pandemin – det är vi extra glada för, säger Christian Mörnestedt.
Initialt var dock pandemin ett stort orosmoln för Formpress och råvaruförsörjning har blivit en utmaning, som för så många andra företag som arbetar med trä. Trogna kunder och leverantörer har bidragit till fortsatt trygghet för företaget och de anställda.
– Kunderna låg kvar med sina ordrar och tack vare att vi gjort affärer med våra leverantörer under många år prioriterades vi högt. I dag har vi fler anställda än vi hade före pandemin, säger Christian Mörnestedt.
Formpress har en förankring även i den grafiska branschen. För att få en elegant bricka krävs avancerad tryckteknik. Digitalteknikens genombrott blev därför något av en milstolpe.
– Vi skaffade den första digitalprintern 2005 och lämnade offsettekniken undan för undan. Det blir hög kvalitet på utskrifterna och man får maximal flexibilitet när det gäller storlek, säger Christian Mörnestedt.
Christian Mörnestedt bor på fastlandet i östra Småland och gör resan över Ölandsbron för att ta sig till jobbet i Färjestaden. Han förstår kundernas fascination för ön som både bjuder på storslagen natur och gammal kulturhistoria.
– Det kan inte bli bättre!
TEXT SÖREN KARLSSON OCH PEDER EDVINSSON FOTO SÖREN KARLSSON OCH FORMPRESS
Lämna en kommentar