NYFIKEN NORRLÄNNING ÖPPNAR NYA DÖRRAR
Ida Snäll är snart årsgammal vd för Polardörren i Öjebyn, utanför Piteå. Hon vill göra varumärket både tydligare och mer personligt för att få företaget att växa. ”Polardörren ska uppfattas som en varm och nyfiken norrlänning, med ett stort engagemang för hantverket”, säger hon.
Ida Snäll är sedan i våras vd för anrika Polardörren – ett erbjudande som hon ”inte kunde tacka nej till”.
– Nej, det fanns inget att tveka om. Det här är ett mycket fint företag med en lång tradition som nu bestämt sig för att växla upp rejält.
Ida har tidigare arbetet inom tjänstesektorn, främst telekom och bank. Det kan alltså tyckas som ett stort steg till tillverkning av trädörrar.
– Men jag gillar kontraster och bytt bransch tidigare. Det här är ju också något väldigt konkret jämfört med vad jag jobbat med tidigare. Du arbetar med alla sinnen och intryck samtidigt. Jag är faktiskt helt förtjust, och det luktar ju så gott om trä.
– Och oavsett bransch står ju alla inför samma utmaningar: att jobba med människor, skapa motivation och lönsamhet. Med min bakgrund hoppas jag kunna tillföra mer till kundperspektivet, då kan det vara en fördel att komma utifrån och se saker med nya ögon.
Polardörren fyllde 75 år under 2021, vilket manifesterades med en ny grafisk profil, en ny webb och ett arbete som ska göra varumärket tydligare.
– Våra dörrar är jättefina, men vi måste bli bättre på att berätta det, menar Ida Snäll. Vi ska bli mer personliga. Polardörren ska uppfattas som en varm och nyfiken norrlänning, med ett stort engagemang för hantverket. Det ska genomsyra allt vi gör, både externt och internt.
Tydlighet är inte minst viktigt i en bransch där konsumenterna många gånger redan fattat sitt köpbeslut innan de besöker butiken. All försäljning hos Polardörren sker också genom återförsäljare i hela landet.
– Då måste det också vara enkelt att hitta oss när man sitter med paddan i soffan halv tio på kvällen och söker efter dörrar. En bra digital plattform förenklar även för återförsäljaren som slipper besvara frågor som annars återkommer i det fysiska mötet med kunden, som olika färgval som man själv kan testa på webben.
I det korta strategiska perspektivet handlar alltså mycket om att göra varumärket tydligare och bli mer träffsäkert i den digitala marknadsföringen.
– Vi ska även rekrytera ännu en säljare, säger Ida Snäll. Som många mindre företag är vi starkt beroende av personliga kontakter och pandemins restriktioner har under snart två år satt stopp för mycket av vårt traditionella säljarbete mot återförsäljarna. Mötet mellan människor är grunden i alla affärer.
I det längre framtida perspektivet ligger också en internationell satsning.
– Men där är vi inte än, säger Ida.
Polardörren ägs i dag av riskkapitalbolagen Expandera Norrbotten och Pender Invest. Omsättningen har de senaste åren legat runt 30 miljoner kronor på cirka 20 anställda, som i snitt tillverkar 400 dörrar i veckan. Ungefär 25 procent av försäljningen är dörrar som importeras från Baltikum.
– Ägarna vill förstås öka omsättningen, men det ska ske genom organisk tillväxt, säger Ida. Vi har redan ett gynnsamt läge med en hög produktions och leveranssäkerhet. Nu handlar det mer om att optimera delar i produktionen och vi ska göra en större investering under året.
Pandemin har ökat efterfrågan på inredning när människor lagt mer av sin ekonomi på hemmet. Storsäljaren bland dörrmodellerna heter Follow Me. Den utmärks av ett inglasat parti som ser ut som ett ”skoterkryss”.
– Det är en stor favorit i olika färger. Vår styrka är också att kunna anpassa oss efter kundernas önskemål. Det händer att vi får en ritning på en servett med en förfrågan om det är möjligt att tillverka en sådan dörr. Och vi svarar alltid: jajamänsan. Jag ser en stor potential att utveckla den delen ännu mer i framtiden: Polardörren löser det!
Starka trender i synen på hållbarhet blir också allt viktigare för produktionen.
– Dörren har ju redan en nyckelfunktion för hur vi förhåller oss till både inomhus- och utomhusklimat, och att då ha en lokalt producerad kvalitetsdörr blir inte mindre viktig i framtiden, säger Ida Snäll.
Men inte minst är rekrytering en stor utmaning för många tillverkande industrier, och särskilt i norra Sverige är konkurrensen om arbetskraft är större än på många andra platser i landet, driven av de nya stora industriella satsningarna inom bland annat batteritillverkning och och gruvindustri.
– Vi har sedan flera år ett bra samarbete med gymnasieutbildningarna på orten som gjort att vi kunnat slussa in flera nya medarbetare via praktikplatser.
Ida Snäll är ”djupt imponerad” av det engagemang som hon mött hos medarbetarna på alla nivåer.
– Vi har ett jättebra gäng. Alla är personligt engagerade i varje dörr som passerar genom fabriken och har koll på eventuella avvikelser som uppstår.
– Vi är ju förhållandevis ett litet gäng. I höstas började vi alla fika tillsammans, både administration och produktion. Ljudnivån har ökat kraftigt sedan dess, det är härligt att både se och höra.
TEXT PETER WILLEBRAND FOTO MARIA FÄLDT
Lämna en kommentar