”Det finns mycket kunnande i regionen”
I Burträsk, i det inre av Västerbottens kustland, har WB Trä vuxit fram till ett framgångsrikt specialsnickeri med ett trettiotal anställda. Både företaget och vd:n Mattias Jonsson har också rest sig ur en svår situation när Mattias far, som ledde företaget, plötsligt avled 2007.
WB Trä har sedan starten 1997 lyckats hitta en egen nisch. I fabriken tillverkas specialinredning, vägg- och takpaneler, dörr- och glaspartier och fönster. En stor del av uppdragen rör antingen äldre, K-märkta byggnader eller exklusiva, arkitektritade hus. Varje uppdrag är unikt.
– Vi har aldrig backat för att prova att pressa gränserna. Medan det finns andra företag som nischar in sig smalare för att bli rationellare i den tillverkningen, jobbar vi brett. Givetvis har det varit ett medvetet val. Det är där vi har utvecklats, och det är där vi är duktiga. Det har blivit en glädje i det också, säger Mattias Jonsson.
De flesta kunderna finns långt söderöver, medan både tillverkning och säljorganisation finns i fabriken i Burträsk. Att hitta till kunderna har inte varit ett problem, och det finns stora fördelar med att verka i en region med tradition av hantverkskunnande inom trä.
– Marknaden är ändå inte större än att många har hört talas om oss. Det går mycket mun-till-mun. Många tillverkare ligger här uppe, eller i alla fall utanför storstadsregionerna. Det finns mycket kunnande i regionen, och företagen mår gott av varandra.
Mattias fick hastigt ta över vd-posten 2007, och kom senare också att gå in som delägare. Fadern hade varit både vd och huvudsäljare. Efter hans död stod företaget inför en stor omorganisering. Ansvar fick spridas på fler.
– I det läget, i och med att han gick bort i en olycka, så var det ju kaosartat av många anledningar. Jag hade ju jobbat med det här i rätt många år, men inte som vd. Det är klart att det var en tuff period. Det var mycket som snurrade då. Sen hade vi som företag ett bra läge kortsiktigt, vi hade full orderstock. Det gjorde väl att vi kunde rikta in oss på produktion, och ta en dag i taget.
Framåt ser Mattias Jonsson hur teknikutvecklingen kommer att betyda mycket för branschen, och att det inte kommer att se likadant ut för specialsnickerier som för volymtillverkare. Det gäller att hänga med. När det gäller trender, finns viljan där till unika speciallösningar hos långsiktiga fastighetsägare. Parallellt finns det en slit-och-släng-trend även när det gäller kontorsinredning. Korta hyresavtal och täta ombyggnader minskar utrymmet för specialsnickerier.
– Jag ser ljust på framtiden. Vi jobbar så att vi vill ha en nära kontakt med kund, det har varit en framgångsfaktor för oss. Vi hoppas att kunderna ser och uppskattar vad vi gör.
Mattias Jonsson
Bor: Villa i Burträsk.
Familj: Fru och tre barn, 7, 4 och 2 år.
Bakgrund/Utbildning: Teknisk gymnasieutbildning, Jobbat i branschen sedan första sommarjobbet.
Fritidsintressen: Familj, resor, träning och olika projekt hemma.
Drivkraft:Utveckling och förbättring.
Text Gabriel Stille
Lämna en kommentar