Jerry och Ivar får Lycksele att blomstra
Lappland. Lycksele. Avfolkningsort. Så brukar det låta. Men Hedlunda Industri går rakt mot strömmen. Medan stora delar av träindustrin tvingas göra nedskärningar planerar Hedlunda att anställa 100 personer.
När han är på plats på kontoret i Lycksele, ser han till att träffa de anställda på fabriksgolvet varje dag. Ändå är Jerry Johansson, vd för Hedlunda Industri AB, inte helt nöjd med sin närvaro i produktionen.
– Nej, jag skulle kunna vara här mer, konstaterar han och guidar mellan travarna av virke som så småningom ska bli bordsben och sängramar. Träet doftar, maskinerna dånar.
Han framstår som en vd av det ovanliga slaget, Jerry Johansson: ödmjuk och jordnära, inte sällan tjenis och du med dem som jobbar i såväl tillverkning som packning. Fast han tillstår att den senaste tidens många nyanställningar har gjort att han inte längre kan namnet på riktigt alla anställda.
Hedlunda Industri är ett skolboksexempel på ett framgångsrikt, svenskt industriföretag. Vid starten 1984 hette man Hedlunda Snickeri, och namnbytet som gjordes 2003 vittnar om vilken utveckling företaget gjort – mot storskalig, industriell tillverkning av träprodukter. För snart trettio år sedan startade fabriken i byn Hedlunda med sex anställda. I dag har företaget sitt säte inne i Lycksele och personalstyrkan är cirka 180 personer. Under det kommande året ska ytterligare 100 personer anställas.
Företaget har en enda kund – Ikea. Till dem tillverkas hyllor, sängar och bord som skickas till möbeljättens butiker över hela världen. Vissa av produkterna är Hedlunda ensamma om att producera och förser alltså världens samtliga varuhus med dessa. Andra når ”bara” Europa. Tyskland är största marknaden och det är dit det mesta av det som tillverkas på Hedlunda hamnar när godstågen, som varje eftermiddag rullar in i fabriken för påfyllning, lämnat Lycksele.
För Lycksele har Hedlunda stort värde. Växande företag är för små orter betydelsefulla på många sätt – för inflyttningen, för andra företag som får utföra tjänster åt det större, för att fler människor får arbete.
Dessutom sätter en storkund av Ikeas kaliber Lyckelse på kartan.
”Hedlunda är ju känt långt utanför kommunens gränser, det är klart att det är positivt. Dessutom har Hedlunda givit upphov till nya, specialbeställda utbildningar på orten, både på gymnasienivå samt i Arbetsförmedlingens och Lernias regi”, säger Marie Öhlund, näringslivsutvecklare på tillväxtkontoret i Lycksele.
Marie Öhlund berättar att av de 37 personer som gick den senaste utbildningen, har 29 sökt arbete på Hedlunda. Av dessa fick 22 stycken napp. ”Det är riktigt bra”, konstaterar hon.
Rekryteringsbehovet kommer av att Hedlunda Industri står inför stora utmaningar. För två år sedan trädde företaget in i en ny fas. Dels valde den förre vd:n Dick Bergh att träda tillbaka och man rekryterade civilingenjören och dito ekonomen Jerry Johansson till posten, dels inledde man ett större projekt med Ikea som innebar att möbelgiganten gick in som delägare i Hedlunda.
– Det hade inte gått annars, förklarar Jerry, det blev för stort för oss att klara det ensamma. Vi håller på att starta upp en helt ny snickerifabrik eftersom vi har börjat med en alltigenom ny typ av tillverkning – möbler med limfog. För oss är utmaningen att göra det så bra och billigt som möjligt.
Han plockar fram papper och penna och börjar skissa upp det speciella sätt som man utvinner virke på. Man använder sig av små senvuxna tallar, sådana som i vanliga fall går till massaindustrin, och sågar dem i mindre bitar än vad som är standardmått för snickerier. På det viset får man ut 37 procent mer virke än om man sågade på traditionellt vis.
Hur kommer det sig att just Hedlunda växt och blivit en sådan betydelsefull producent för Ikeas räkning att de valt att gå in som delägare? Jerry Johansson förklarar att hemligheten bakom framgången består av till synes uppenbara, men helt avgörande faktorer:
– Först och främst befinner vi oss på rätt plats när det gäller råvaran. Vi arbetar uteslutande med furu, eftersom det är det vi är bäst på och har tillgång till. Och så klarar vi av att leverera – vi skickar alltid allt i tid, vi fixar de volymer som efterfrågas och vi har aldrig tackat nej till en order. Dessutom försöker vi framställa så billiga produkter som möjligt utan att göra avkall på kvaliteten.
När uppdragen blir större måste också personalstyrkan växa. Under det kommande året räknar man med att rekrytera ytterligare ett hundratal.
Att hitta folk till Hedlunda tycks ha varit relativt oproblematiskt, trots att företaget ligger på en liten ort i Lappland – klassisk avfolkningsbygd med andra ord. Jerry Johansson medger att det ligger en stor utmaning i att hitta tjänstemän med högskoleexamen som kan tänka sig att bosätta sig i Lycksele med omnejd. Å andra sidan är det inte i första hand den kompetensen han letar efter.
– Vi har anställt några stycken på det området, och det räcker. Nu är det folk som kan jobba i produktionen som vi söker.
Många kommer till Hedlunda direkt från gymnasiet i Lycksele, en del hittar sin väg in i företaget via Arbetsförmedlingen. Andra rekryteras från vitt skilda delar av landet – och världen. Andelen anställda med utländsk härkomst (liksom andelen kvinnor) ökar stadigt, kanske inte minst på grund av den rätt så ovanliga inställning som Jerry Johansson har:
”Man behöver inte kunna svenska för att jobba här, jag tycker det är ett onödigt krav. Det är bättre att se till att arbetsledarna lär sig engelska i stället – det är ju ändå det språk som alla manualer och instruktioner är skrivna på”, konstaterar Jerry.
Att rekryteringen av ung personal innebär en viss omsättning på folk har man också tagit med i beräkningen.
– Vi är medvetna om att många unga byter arbetsplats, och bland de som är mellan 19 och 25 har vi hög omsättning, medan de som närmar sig de trettio ofta stannar, förklarar Jerry Johansson.
En som har stannat på Hedlunda är Annica Sandqvist. Hon har jobbat här i tolv år.
– Jag trivs otroligt bra här. Jag har bra arbetskamrater och får jobba med händerna. Det är ett bra arbete, även om det förstås kan vara slitigt, särskilt i packningen där jag vanligtvis arbetar.
I packningen kommer kartongerna på löpande band. Där ska möbeldelarna i tur och ordning läggas på rätt plats, viras in i besvärligt silkespapper och få sällskap av de sedvanliga sexkantsnycklarna och monteringsanvisningarna. Efter det förses de med Ikea-loggan och lastas in i godstågen. Packningen
är också fabrikens akilleshäl, berättar Jerry.
– Det är vår mest bemannade station och det är här vi begår de flesta misstagen. Men så ofta som var fjärde timme gör vi stickprov – då öppnar vi kartonger och gör en fullständig montering av möbeln för att se att allt stämmer, förklarar han.
Men Hedlunda testar inte bara sina produkter inom fabrikens egna väggar. Regelbundet görs besök i varuhusen, där de agerar konsumenter.
– Vi åker dit och leker kunder, köper prylarna och så låser vi in oss i något konferensrum och monterar, skrattar Jerry.
Av: Therese Eriksson
Foto: Paulina Holmgren
Lämna en kommentar