FRAMTIDSSÄKRAT
För tre år sedan firade EFG 130-årsjubileum och planen är att finnas åtminstone lika länge till. Ett strategiskt arbete kring integration och att skapa delaktighet för personalen ska göra företaget redo för framtiden.
För familjen Frank har EFG varit framtidens arbetsplats sedan början av 1900-talet. Stefan Frank, som arbetar med produktionskvalitet, plockar fram en bokföringsbok ur arkivskåpet och söker med pekfingret tills han hittar namnet Evert Frank.
– Det är farfars far, det står här att han fick ut ett förskott på några kronor 1905, säger Stefan.
Han är fjärde generationen Frank i rakt nedstigande led som arbetat i fabrikslokalerna i Tranås i nordöstra Småland. Exakt när Evert började vet ingen, det kan ha varit redan i slutet av 1800-talet. Men Stefan Frank vet att hans farfar började som 12-åring och att hans pappa var 14 år gammal vid sin första arbetsdag. Stefan själv fyller 50 nästa år och går då in på sitt 33:e år på EFG.
– Skolplikten var längre på min tid, annars hade troligen jag också börjat jobba här innan jag fyllde 18 år, säger han.
Många i Tranås har genom tiderna sett EFG som sin framtid. Företaget har funnits sedan 1885, då KG Andersson satte i gång med att göra pinnstolar, och sedan dess har man kunnat erbjuda arbete i bygden. I dag har många av de 200 anställda i Tranås äldre släktingar som jobbat här tidigare och många har ett stort antal anställningsår.
– I snitt har personalen jobbat i 17,9 år, trots att vi har många nyanställda, säger Helen Nordvall, EFG:s HR-manager.
– Tillsammans har vi över 3 500 års erfarenhet.
I en ände av fabriksbyggnaden sitter alla tjänstemän i egna rum eller i öppna miljöer. Givetvis används de möbler som produceras i andra änden av fabriken, och på ytorna mellan avdelningarna finns fåtöljer, soffor, bord, ljudabsorbenter och annat från produktionen, som samtidigt som de testas i sin rätta miljö också fungerar som arbetsplatser för dem som vill lämna skrivbordet en stund, ha ett möte eller bara slappa några minuter efter lunchen.
I det stora konferensrummet är stolarna uppradade som inför en föreläsning. Där ska vd:n Marcus Westdahl under två dagar i omgångar berätta för alla anställda hur läget i företaget är och hur tankarna går om framtiden. Under den närmaste tiden ska han också åka till alla andra orter där EFG har personal, han kallar det sin Strategy and vision-tour.
– De anställda ska veta så mycket som möjligt om vad vi håller på med och hur situationen är, ingen ska känna sig som en bricka i ett spel, säger Marcus.
Något som Marcus ser som extra viktigt att förmedla är vad som krävs för att vara framtidens arbetsplats:
– Är man som EFG ett företag som funnits i mer än 130 år är det med utsikten att också finnas de kommande hundra åren man arbetar. Och för att kunna fortsätta att ge jobb måste man vara framgångsrik – tjäna pengar, helt enkelt.
Affärsnyttan ligger hela tiden främst, för det arbetar EFG strategiskt med tankar som de formulerat i ord som delaktighet, drivkraft och vinnarkultur. Delaktigheten ska inte bara upplevas av personalen, även underleverantörer ska känna sig involverade.
– Vi vill att leverantörerna ska se helheten och gilla oss så mycket att de ger oss extra attention de gånger vi behöver mer hjälp. De ska känna att de är med och ”bygger en katedral” – det är roligare att vara den som svetsar våra stativ om de vet att slutresultatet hamnar på till exempel Coca-Colas huvudkontor.
Begreppet vinnarkultur förklarar Marcus med nästan idrottsliga termer, om hur man ska vara taggad för match varje dag och vid eventuella motgångar snacka om vad som hänt och hur man ska gå vidare. Drivkraft står dels för att man vill anställa människor med stor drivkraft, dels om att man ska lyckas rikta var och ens olika drivkrafter åt samma håll.
– Då har vi skapat en superkraft som klarar allt.
När Marcus Westdahl började på EFG 2009. hade försnacket handlat om att den första tiden göra ett förvärv i miljardklassen. Men finanskrisen, utlöst av den amerikanska investmentbanken Lehman Brothers krasch 2008, såg till att det blev annorlunda. EFG fick ”förändra för att överleva”. Var tredje anställd i Tranås sades upp, och man började arbetet med att lägga ut komponentproduktionen på underleverantörer i stället för att göra allt själva. Ett steg mot att fortsätta vara ett stabilt företag togs också i våras då Input Interiör köpte EFG.
– Det hade blivit klarare för oss att EFG:s två delar, produktion och inredningsförsäljning, skulle utvecklas bättre var för sig. Dels kräver kunderna en helhet och en mångfald som en enskild producent inte kan tillfredsställa, dessutom blir man som producent bättre med mer press och konkurrens, säger Marcus Westdahl.
I samband med flyktingströmmen från främst Syrien 2015 var EFG tidiga med att anställa nyanlända. I den här gruppen fanns driven och motiverad personal i ett läge där nyrekryteringar var svåra att göra i Tranås, där arbetslösheten i princip var nere på noll.
– Jag hade läst managementföretaget McKinseys rapport Diversity Matters från 2012, som visar att etnisk mångfald hos ett företag ökar sannolikheten att hamna i den översta kvartilen gällande lönsamhet med 35 procent. Dit ville vi, och när Tranås kommun tog emot flyktingar var vi förberedda.
På monteringsavdelningen stöter vi på Kalle Karlsson. Han heter egentligen Khalil Khalefa, men alla kallar honom Kalle och han skämtar om att hans efternamn också kommer att bli försvenskat inom några år. Kahlil kom till Sverige från Syrien 2015 och han har jobbat ett år på EFG.
– Du pratar otroligt bra svenska nu, säger Marcus, som inte träffat Kahlil på några månader.
Khalil tackar för berömmet och säger:
– Jag är tacksam över att EFG har hjälpt mig in på arbetsmarknaden, det är inte så lätt.
I Syrien jobbade han bland annat som revisor och han kan tänka sig att gå tillbaka till ett liv som tjänsteman.
– Tack vare jobbet har jag lärt mig språket bättre, och det gör det lättare för mig att komplettera min ekonomiutbildning från Syrien om jag skulle vilja det.
Kollegan Hasse kommer med delar till stolen Monte som Khalil ska sätta ihop. Det är en modell han inte har jobbat med tidigare, så Hasse – med 30 år på EFG – hoppar ner från trucken för att visa hur stolen ska monteras. HR-chefen Helen ler åt situationen.
– Det där är den perfekta bilden av hur vi utvecklas.
På Stefan Franks farfars fars tid kom stora stockar in i en ände av fabriken, ut ur den andra kom färdiga produkter. Både farfar och pappa stod vid maskinerna som tillverkade möbeldelar, pappan jobbade till och med som lastbilschaufför för EFG under en period. I dag är verksamheten vid fabriken som sagt mer inriktad på montering och Stefan har under sina år på firman arbetat på de flesta avdelningar. Innan han kör i väg med trucken slår det honom:
– Min systerson har varit inne och jobbat också, så egentligen är vi fem generationer. Framtiden är säkrad!
TEXT: Peder Edvinsson
FOTO: Stina Stjernkvist
Lämna en kommentar