Johan Hedberg har vind i seglen
För två år sedan visste inte Johan Hedberg mycket om köksbranschen. I dag är han koncernchef för Nordic Kitchen Group, med 230 anställda och en omsättning på 400 miljoner kronor.
– Jag har varit tvungen att lära mig mycket, säger han.
Alla har en åsikt om kök. Det gillar jag, säger Johan Hedberg.
Han möter upp i en av Nordic Kitchen Groups butiker på Östermalm i Stockholm. Butiken tillhör egentligen Tibrokök, ett av koncernens fem varumärken. Och medan vi går till hans kontor vid Stureplan passerer vi ytterligare en av ”hans” butiker.
Men det ska sägas på en gång. Nordic Kitchen Group är inget storstadsföretag. Tibrokök, som är grunden i koncernen, har sitt fäste i Västergötland. Hagaköket kommer från Haga i Uppland. Och Härjedalskök har sitt säte i Funäsdalen.
Bolagen har två inriktningar.
– Den ena är kök, där vi har tre varumärken: Hagaköket, med tydligt fokus på byggfackhandeln, Tibrokök, som är ett premiumvarumärke och sedan har vi Canadaköket som vi håller på och repositionerar. Det ska bli exklusiva kök där vi öppnar de första fem butikerna senare i år, säger Johan Hedberg.
Den andra inriktningen består av Härjedalskök och Luck- och Inredningsbolaget (LIB), som båda jobbar med luckbyte. Härjedalskök mot privatmarknaden och LIB mot bostadsbolagen.
– Härjedalskök jobbar med direktförsäljning, knackar dörr och möter kunderna i vardagen.
De står med en husvagn utanför mataffären, säger Johan Hedberg.
Under hela 00-talet har inredningstrenden varit stark. Mycket tack vare program som bland annat ”Äntligen hemma”. Köket har blivit kärnan i trenden.
Och i storstäderna har renoveringar varit investeringar.
Men på landsbygden är det annorlunda.
På orter där ett hus är värt 300 000 – 500 000 kronor är det svårt att motivera att man river ut köket och sätter in ett nytt för 200 000 kronor. Villans värde ökar inte lika mycket.
– Det blir en form av pengaförstöring, som gäller även för bostadsrätter. Det är inte många som vill investera 150 000 kronor i ett kök i till exempel Katrineholm, om lägenheten bara är värd 50 000 kronor, säger Johan Hedberg.
Det är här Härjedalskök kommer in bilden.
I stället för att renovera hela köket, byter de luckor och lådor på befintliga stommar. Målsättningen är att du ska kunna äta frukost i ditt gamla kök och middag i det nya.
– Som affärsidé är det fantastiskt, säger han och växlar över till att prata om vad han tror att andra kan lära sig av deras luckbolag.
”Köksbranschen är generellt svag inom återförsäljarledet, det är svårt att driva butiker med lönsamhet, utställningarna är så dyra att bygga. Härjedalskök hade tio butiker tidigare, men personalen satt bara och vaktade tomma butiker i väntan på kunder som inte kom. Så vi stängde butikerna och började leta upp kunderna i stället”, säger Johan Hedberg.
Det ska inte ses som att han är ute efter att göra sig av med koncernens alla butiker, understryker Johan Hedberg. Men de måste våga tänka annorlunda. Som ett led i det har de börjat visa köksutställningar på 3D-skärmar i stället för att bygga dem på plats, vilket gör att man kan bygga mindre och billigare butiker.
Rot-avdragen har också bidragit till att renoveringarna ökat. Men skattelättnaden har inte betytt så mycket för köksbranschen.
– Det har gynnat badrummen mer än köken. Den avdragsgilla kostnaden för arbete med en badrumsrenovering är markant högre än monteringen av köksdetaljerna. Kostnaden i ett kök består ju mycket av maskiner och bänkskivor. Då hjälper inte rot-avdragen.
Ikea har på senare år satsat mycket på kök – något som inte gjort livet lättare för den övriga branschen.
– En del försöker säga att vi inte riktigt är i samma bransch som Ikea, men det är klart att vi är. När de bygger en stor ny köksutställning i ett varuhus så märker vi det direkt i den regionen, marknaden blir tuffare, säger Johan Hedberg.
För att möta konkurrensen och den allmänna ekonomiska nedgång som köksbranschen befinner sig i, är Johan Hedberg övertygad om att det måste ske en förändring. Innan han kom till Nordic Kitchen Group jobbade han inom klädbranschen, som på kort tid av kostnadsskäl fått se hela sin industri flytta allt längre från Sverige. På sikt ser han en liknande utveckling inom kök.
– Åtminstone måste det till en konsolidering, att fabriker slås ihop. Jämfört med många andra industrier är köksbranschen sen med att flytta ut produktionen, delvis för att det är ineffektivt att frakta sammansatta skåp över långa distanser. Ikea som fraktar platt producerar däremot mycket i Östeuropa. I framtiden kommer fler inköp att ske utanför Sverige, framför allt av den mer standardiserade produktionen.
En annan stor utmaning är att minska konjunkturberoendet. Sällanköpsvaror som kök påverkas kraftigt vid nedgångar i ekonomin.
– I dag är vår bransch ganska inflexibel och vid minsta nedgång slåss alla för att behålla sina volymer, oftast med mycket negativa följder för lönsamheten. Utmaningen består i att hitta flexiblare produktionsformer genom att bland annat öka de externa inköpen för att bättre kunna parera svängningar i konjunkturen.
Som företagsledare hade Johan Hedberg god erfarenhet när han kom till Nordic Kitchen Group. Förra jobbet var som vd för ett grossistföretag i klädbranschen med verksamhet i 18 länder. Men kök kunde han inte.
För att få respekt inom branschen, och även inom de egna bolagen, har han jobbat hårt med att lära sig företagens produkter.
– Jag har jobbat i princip en vecka på varje bolag, satt på mig arbetsbyxorna och försökt lära känna folk och se vad de gör. Står man och plastar in trädetaljer en dag, så blir det naturligt att man börjar prata med folk.
En förändring han initierat handlar om hur företagens orderavdelningar synkar öppettiderna. Tidigare höll de öppet samma tider som fabrikerna, från sju till fyra, samtidigt som återförsäljarledet höll öppet mellan tio och sex.
– Det gav ett hål på två och en halv timme i slutet av dagen då man inte kunde ringa och kolla ordrar, just de timmar då återförsäljarna har mest besökare och det kommer frågor. Vi är bland de första i köksbranschen att ändra det.
Helt smärtfritt gick inte förändringen.
– Visst fanns det motstånd. Det ska man ha respekt för. Arbetstiderna är viktiga för människor, alla vill få ihop livspusslet. Så man får försöka vara lyhörd och hitta lösningar, avslutar Johan Hedberg.
Johan Hedberg
Ålder: 52 år.
Intressen: Har vunnit SM-guld och tagit både silver och brons på EM i segling. 1986 utsågs han till Årets seglare i Sverige, ”då var jag ung och pigg”.
Nordic Kitchen Group
Består av åtta sälj- och produktionsbolag med fyra produktionsanläggningar. Varumärkesportföljen består av Tibrokök, Hagaköket, Härjedalskök, Canadakök samt Luck- och Inredningsbolaget.
Omsättning: Totalt omkring 400 miljoner kronor.
Antal anställda: 230.
Vision: Koncernen har en uttalad ambition att växa både genom organisk tillväxt och förvärv av ytterligare bolag. ”Vi har ett starkt ägarbolag med hög finansiell kunskap i styrelsen och har hittills lyckats finansiera våra förvärv framgångsrikt”, säger Johan Hedberg.
Text: Daniel Åberg
Foto: Janne Danielsson
Lämna en kommentar