Om du fick ge ett tips angående exportarbete – vad skulle det vara?
Många svenska företag säljer sina produkter till andra länder. Vi frågade tre medlemsföretag om deras bästa tips.
Pontus Eklind, vd Aspen
De nordiska länderna dominerar exporten där Norge är den största marknaden med 15 procent.
Att anpassa sortimentet och att vara lyhörd för den lokala marknadens behov. Vi har alltid lokal personal i våra butiker. Danskarna är t.ex mer trendiga och designinriktade i sina val medan norrmän och svenskarna vill ha mer praktiska och funktionella produkter.
Peter Jiseborn,
vd Swedeseexp
Exporten står för 20 -procent av omsättningen. Topp-3 när det gäller exportmarknader är Danmark-Norge-USA.
Att vara noggrann i sitt val av distributionskanaler och agenter. Det låter enkelt men är svårt att göra och att lyckas med. Det är ofta inte kollektionen det är fel på utan det gäller att hitta rätt personer att samarbeta med.
Maria Lehmann, marknads- och försäljningschef på Skandiform
Exporten står för en tredjedel av omsättningen, Norge är största marknaden, följt av Frankrike, England & Finland.
Att skapa relationer och tänka på att man säljer så mycket mer än en produkt. Det är något som är viktigt på hemmaplan men som blir än viktigare i utlandet eftersom ditt varumärke är mindre känt.
Lämna en kommentar