Enklare business online
Designveckan Clerkenwell Design Week i London i maj lockade över 30 000 besökare. Eporta, digital partner under veckan, såg till att gapet mellan köpare och utställare blev mindre än någonsin. Bea Addis är företagets marknadschef.
TEXT LISA ROSMAN
Hur fungerar Eportas tjänst?
– Vi tillhandahåller en digital plattform för att underlätta affärstransaktioner inom möbel-och designbranschen. De som använde Eportas mobila webbplats på mässan kunde till exempel enkelt få all produktinformation de behövde i en digital katalog, och få offerter direkt från utställarna.
Varför behövs tjänsten?
– För att göra det lättare att köpa och sälja produkter. Trots det stora antalet leverantörer runt om i världen har ingen webbplats samlat all inredningsdesign på en plats. Professionella köpare behövde en onlineplattform som samlade globala leverantörer och gjorde det enkelt att jämföra möbler och priser, och att köpa. Att sitta och googla fram specifika leverantörer är inte längre nödvändigt, vi har effektiviserat processen. Producenter får en möjlighet att nå helt nya marknader.
Varför har ni inriktat er på möbler och design?
– Det är där vi har vår kunskap. Vi har skapat vår plattform så att designsamhällets stora och små aktörer kan göra business online. Köpare kan hitta, undersöka och köpa direkt från leverantörerna. Men vi är ingen inrednings-webbplats. Vi är en branschsida som kopplar ihop köpare och säljare. Det är ett nytt ekosystem, som behövs mer än någonsin nu när det finns hundratusentals spännande varumärken i världen.
Vad är Eportas vision?
– Att webbplatsen växer med designsamhället och att vi utvecklar funktionerna som behövs för att företag ska kunna expandera sin verksamhet. Just nu har vi mer än 800 varumärken i 43 länder och mer än 2 000 kunder.
Vad var bäst under designveckan?
– Clerkenwell är en lysande show med något för alla och lockar designintresserade från alla samhällsskikt. Vi undersökte vilka produkter som var populärast bland köparna på mässan, där utmärkte sig bland annat lampan ”Moon Pendant”, helt gjord i papper från Greypants, Poliforms bulliga fåtölj ”Mad Chair” och designern Jonathan Fields ”Ash Chair”, en handgjord stol i trä.
Vad tror du att vi kan se fram emot på nästa års designvecka?
– Mer innovation och nya designtalanger – London är ett kreativt nav som lockar all världens talang, ingenstans blir det tydligare än på Clerkenwell som är ”must see”-showen i huvudstaden.
Lämna en kommentar