Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Hallå där! / ”Idrotten finns i vårt DNA”

”Idrotten finns i vårt DNA”

Huskoncernen OBOS dyker upp som sponsor i allt fler idrottssammanhang. Varumärkeschefen Christian Alehagen berättar om strategin där man bland annat satsar på tillgängliga idrotter som skapar samhällsnytta.

Hur länge har OBOS jobbat med idrottssponsring?

– Kopplingen till idrotten finns i vårt DNA. Redan på 1980-talet fanns en tydlig koppling till hur vi rekryterade medarbetare till Myresjöhus och hur många som var värdefulla spelare i den lokala fotbollsklubben Myresjö IF. Sedan dess har det hänt mycket. Vårt första större sponsorskap i Sverige var samarbetet med Elitfotboll Dam där vi sommaren 2018 blev titelsponsor till OBOS Damallsvenskan.

Hur har ni valt ut vilka idrotter ni vill verka inom?

– Vi har främst valt att fokusera på tillgängliga idrotter som många har möjlighet att utöva och som skapar samhällsnytta. Vi gick under hösten in som ny huvudpartner till Svensk Innebandy, vilket är Sveriges största inomhusidrott och når många barn och ungdomar, både tjejer och killar. Även här kommer vi att jobba gemensamt genom olika projekt för att fler barn och ungdomar ska hitta till innebandyn och fortsätta att spela.

Hur kan ni mäta effekten av era insatser?

– Det varierar lite beroende på vilken form av samarbete vi har. Genom våra kommersiella samarbeten så mäter vi bland annat vilket värde exponeringen ger, vilken igenkänning vårt varumärke har samt kategorikoppling. Vi försöker också skapa mervärde för våra medlemmar. Vi har andra samarbeten genom ”OBOS ger tillbaka” – som är en del av vårt samhällsengagemang – där vi genom att vi är medlemsägda har möjligheten att ge tillbaka till samhället. Ett exempel på initiativ är #städaförframtiden tillsammans med Städa Sverige – där vi genomför städprojekt på platser där vi byggt bostäder. Vi gjorde två projekt nu i november i Täby och Tygelsjö (Malmö), där 348 ungdomar tillsammans fyllde 192 säckar, vilket motsvarar 2,9 ton.

Ni har flera varumärken – hur får de plats inom era satsningar på sponsring?

– Myresjöhus och Smålands- Villan är två starka varumärken som är en del av OBOS. Här är främst vår lokala sponsring viktig. Vi gör ofta gemensamma satsningar och syns tillsammans där Vetlanda Bandyklubb är ett exempel.

Har ert engagemang påverkat de anställdas personliga engagemang inom idrott?

– Vi som bolag uppmuntrar till ideellt engagemang och stöttar gärna lokala klubbar där våra medarbetare är aktiva utövare eller ledare. Lokalt stöttar vi många olika idrotter som exempelvis ridning, simning, innebandy, fotboll, skridsko, bandy, golf, alpint, längdskidor, ishockey, bowling och handboll.

Christian Alehagen (kontor)

CHRISTIAN ALEHAGEN Gör: Chef Varumärke & Samhällsansvar på OBOS. Koncernen har funnits i Norge sedan 1929 och etablerades i Sverige 2017 med varumärkena Myresjöhus och Smålandsvillan. Aktuell: OBOS är en stor sponsor av svensk idrott, bland annat inom fotboll, längdskidåkning och innebandy. Eget idrottsintresse: Christian spelade några år fotboll i Vetlanda FF. Han har ett stort lokalt engagemang både inom fotboll och bandy, där jag är ledare för sönernas Bäckseda IF och bandylag i Vetlanda BK. Följer också nationella och internationella ligor inom fotboll, hockey och bandy.

TEXT HÅKAN LÖVSTRÖM

Relaterade artiklar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum gavs ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen, 2005-2023 men har nu gått vidare i en annan digital form – Inblick.

Ansvarig utgivare

David Johnsson, vd, TMF
Trä och Möbelföretagen