Trähusdagarna 2019: Hedges vill sprida svensk byggkunskap
”Vad ni gör i dag är vad byggindustrin i Nordamerika vill göra i morgon.”
Amerikanen Scott Hedges är rak och tydlig med vad svensk trähusindustri kan exportera i kunskap till andra sidan Atlanten, och han beskriver möjligheten som ”lågt hängande frukt” där det finns många alternativ att marknadsföra och sprida det vidare.
Hedges var en av inledningstalarna på årets Trähusdagar i Jönköping och föredraget var såväl inspirerande som tankeväckande för närmare 250 deltagare.
Scott Hedges har verkat i Sverige sedan 2006 – de senaste åren med att marknadsföra svensk trähusindustri och svensk byggkunskap till Kanada och sitt hemland USA. Han är ägare till teknikföretaget Bygghouse, som importerar och säljer produkter och teknik från Sverige i Nordamerika.
Scotts Hedges presentation tog upp ett antal saker som nordamerikanska husbyggare intresserar sig för när det gäller den svenska husbranschen och huskonstruktion, samt belyste några av de projekt i USA och Kanada som har vänt sig till Sverige för teknisk rådgivning för att därmed kunna utveckla och förbättra sitt eget byggande.
Förutom Scott Hedges rymde Trähusdagarna ämnen som digitala kundupplevelser, cirkularitet i träbyggande, nytt kring BeSmå-projektet, brand, funktionalitet och fuktsäkerhet, samt senaste nytt om skärpta energikrav. Andra spännande föreläsare var Mathilda Bengtsson och Johanna Johansson från AirSon, som pratar om metoden Bygga F-PST, en anpassning av Bygga F som Boverket hänvisar till för att få en fuktsäker byggprocess.
Trähusdagarna riktar sig till inköpare, tekniker, leverantör, konsulter och entreprenörer i trähusbranschen och det var 19:e året i rad som eventet arrangerades.
Lämna en kommentar