TMF erbjuder resor till London och Köln – med skräddarsydda möten för att utveckla din export
Genom finansiering från Tillväxtverket, Svenska Institutet/Swedish Design Movement samt regionerna Skåne, Västra Götaland, Kronoberg och Jönköping har nu ytterligare aktiviteter i den långsiktiga exportsatsningen för svensk möbelindustri säkrats.
Det handlar om resor till två utvalda marknader: London och Köln. Londonresan sker i september – i samband med London Design Festival – medan resan till Köln i oktober sammanfaller med den viktiga mässan Orgatec.
– Många i möbelindustrin har två tuffa år bakom sig, men uttrycker samtidigt ett driv och en önskan om att stärka sin position i utlandet och att öka sin export. Det finns ett uppdämt behov av att träffa potentiella kunder och partners och vi vill därför under 2022 skapa möjlighet till det, säger Linda Löf, projektledare för exportsatsningen samt möbler inom TMF Branschutveckling.
Tolv personer följer med på respektive resa och de kommeräven att erbjudas möten med framgångsrika svenska företag samt matchmaking med möjliga samarbetspartners och kunder.
● Första resan går till London den 20–22 september, samtidigt som London Design Festival pågår – ett återkommande event som lockar cirka 600 000 besökare från 75 länder. Festivalen består av mer än 200 utställningar, installationer och workshops och pågår i hela staden.
● Den andra resan går till Köln den 25–27 oktober, samtidigt som mässan Orgatec som arrangeras vartannat år med fokus på leverantörer av möbler för kontor och offentlig miljö. Mässan lockar cirka 750 utställare och 60 000 besökare från 140 länder, däribland ett 30-tal svenska utställare. P.g.a. pandemin ställdes den in 2020.
– Att kunna kombinera det nyligen uppstartade arbetet i ett exportnätverk med fysiska aktiviteter på plats för två av de viktigaste exportmarknaderna för svensk möbelindustri, tar den långsiktiga satsningen för branschen till nästa nivå, menar Linda Löf.
– De möten som de deltagande företagen får möjlighet att genomföra – med potentiella samarbetspartners/agenter och kunder i form av interiörarkitekter och inköpsorganisationer – ska skräddarsys för att göra dem så relevanta som möjligt.
I den långsiktiga exportsatsning som inleddes 2021 har TMF tidigare använt medel från Tillväxtverket och de fyra regionerna till att ta fram omfattande analyser av fyra viktiga exportmarknader – Storbritannien, Frankrike, Tyskland respektive USA – i ett samarbete med Business Sweden. Analyserna presenterades på webbinarier i oktober 2021 – parallellt med att företagen erbjöds individuell exportcoachning hos Business Sweden.
Målsättningen är att hjälpa företagen att prioritera och fokusera sina exportsatsningar där långsiktighet och uthållighet är avgörande komponenter för att nå resultat.
Under kommande år planeras kompletterande projekt, aktiviteter och möten för företagen – allt i syfte att öka svensk export av möbler och inredning.
Intresset för TMF:s exportsatsning har varit stort så här långt. Ett 30-tal företag deltog i respektive webbinarium där analyserna presenterades i oktober – och TMF har under januari 2022 startat upp ett exportnätverk för möbelföretagen, som 35 personer redan har anmält sig.
Lämna en kommentar