Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Strategiskt / Skörda framgångar utomlands

Skörda framgångar utomlands

Börjar hemmamarknaden kännas trång? Lockar Tyskland, USA och Kina? Då är det kanske dags att göra en exportplan.

Börja med att fråga dig själv om ditt företag orkar med en exportsatsning. Du kan nämligen utgå ifrån att det tar längre tid och kostar betydligt mer än du tror – och det finns inga garantier för att du ska lyckas. Men är du framgångsrik kan det vara det stora lyftet.
– I uppstartsfasen drar en utlandssatsning mycket resurser. På hemmaplan måste man räkna med minst en halvtidstjänst bara för att administrera och hålla kontakten med den nya marknaden. Och företagsledningen måste avsätta tid för att kunna vara på plats och lära känna sina nya affärspartners och kunder, säger Erik Hagenrud, regional rådgivare för Exportrådet i Norrbotten.

Han menar att det vanligaste misstaget som svenska företagare gör är att de inte är tillräckligt närvarande på den nya marknaden. Men i övrigt är svenska företag duktiga på utlandsmarknaderna. Hälften av allt Sverige producerar i form av varor och tjänster går faktiskt på export. Så det finns gott om kunskap. Här är några saker att tänka på.

1. Visa dig

Du måste visa att du är intresserad av din nya marknad. Du måste lära känna din nya partner och dina kunder. Detta arbete kan du inte överlåta på någon annan. Kom ihåg att affärer inte görs mellan företag utan mellan människor.

2. Analysera marknaden

Det är viktigt att du skaffar dig ett gediget beslutsunderlag. Driver du ett företag som omsätter mindre än tio miljoner euro och har högst 50 anställda har du möjlighet att få hjälp av Exportrådet utan kostnad. Alltifrån en analys av vilka affärsmöjligheter just ditt företag har till att får svar på praktiska frågor om tullar, produktkrav och leveransvillkor. Mindre företag kan även få hjälp, som delvis är statligt finansierat, på plats. Exportrådet har egen personal på de större och mest intressanta marknaderna, sammanlagt ett sextiotal länder.

3. Tänk långsiktigt

För de flesta företag är det mödosamt att etablera sig på en ny marknad. Så tänk långsiktigt, visa att du menar allvar genom att synas i alla tänkbara sammanhang. Du får räkna med att det tar ett par år innan en ny marknad börjar ge avkastning.

4. En aktiv hemsida

Det räcker inte med att bara mekaniskt översätta den svenska hemsidan genom Google Translate. Tänk
igenom vem du riktar dig till på den nya marknaden. Du måste ha en hemsida som är anpassad för den aktuella målgruppen och som har ett ledigt språk. Glöm inte bort sociala medier för företag som Facebook fan pages eller Google pages.

5. Var noggrann

Välj agenter och återförsäljare med stor omsorg. Ta referenser och kolla mer än en gång. Undvik långa och exklusiva avtal. Och om du tecknar ett avtal, se till att det finns något som sporrar din agent eller återförsäljare att sälja mer av just din produkt eller tjänst.

6. Läs på

Som sagt, affärer görs mellan människor. Skaffa dig lite allmänbildning om det aktuella landet. Läs på om dess historia, dagspolitik, fotbollslag … ja, allt som gör att du kan föra ett anständigt lunchsamtal. Genom att du visar intresse för landet så visar du också att du är seriös och långsiktig i din satsning.

Av: Roland Fransson
Illustration: Maja Modén

Relaterade artiklar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum gavs ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen, 2005-2023 men har nu gått vidare i en annan digital form – Inblick.

Ansvarig utgivare

David Johnsson, vd, TMF
Trä och Möbelföretagen