Mikaela synliggör branschen för unga
Som kommunikatör på TMF har Mikaela Pietrzak ett brett spektrum av arbetsuppgifter. Det kan handla om att styra upp webbinarier – något som ökat mycket under pandemin – men även att koordinera kommunikationsinsatser på olika sätt. ”Det är snabba puckar och ständig omväxling.”
Att synliggöra trä- och möbelbranschen för de ungdomar som står redo för sitt gymnasieval är en prioriterad uppgift.
– Kompetensförsörjning och ungdomskommunikation står verkligen i centrum. Generellt sett är kännedomen om vår bransch dålig, vilket i sin tur gör att statusen blir låg. Jag jobbar med att öka kännedomen hos unga kring vilka framtidsmöjligheter som finns om man går ett av våra yrkesprogram.
Mikaela Pietrzak har en rad argument för att välja något av alla yrken på trä- och möbelsidan.
– Här finns det jobb direkt efter gymnasiet. Löner och andra villkor är bättre än andra andra branscher som lockar unga, som vård och handel. Alla är inte heller teoretiker utan vill hellre jobba med händerna. Samtidigt erbjuder branschen mängder av jobb för den som är tekniskt intresserad och kunnig. Digitaliseringen har kommit långt på många företag.
Mikaela lyfter inte minst fram ett annat signum för trä- och möbelindustrin – att branschen och företagens medarbetare bär på en påtaglig yrkesstolthet som de har all anledning att föra vidare.
Tänk att få vara med och tillverka hus, möbler, fönster, dörrar, och att skapa den boendemiljö som är så nödvändig för oss. Som en betydelsefull målgrupp, utöver ungdomarna själva, ser hon deras föräldrar.
– Vi måste nå ut också till föräldrarna. Min erfarenhet är att det finns en del missuppfattningar och kanske även fördomar om trä- och möbelbranschen, säger Mikaela Pietrzak.
Det var i maj 2017 som hon började på TMF på en nyinrättad tjänst som Digital Content Producer med uppdrag bland annat att öka organisationens närvaro i olika digitala kanaler. Så småningom ändrades titeln till det mer heltäckande kommunikatör.
Precis som den bredd som Mikaela Pietrzak har i sina arbetsuppgifter på TMF uppvisar hennes CV en bredd från att arbeta med marknadskommunikation på Skandia Fastigheter till att vara kommunikatör på Svenska FN-förbundet, allt kryddat med en kandidatexamen i media- och kommunikationsvetenskap från Stockholms universitet.
– Bredden är berikande. Jag kunde inte mycket om trä- och möbelbranschen eller hur en bransch-/arbetsgivarorganisation fungerar när jag började på TMF, men jag är nyfiken och vill hela tiden lära mig mer, säger Mikaela Pietrzak.
Utanför jobbet är det 6-åriga Mattéo och 9-åriga Noah som tar mycket av hennes tid.
– Jag har hand om barnen varannan vecka och då är det full fart, men jag har också ett stort socialt nätverk med många vänner som betyder väldigt mycket för mig.
Kultur är en annan hörnpelare. Det fick hon utlopp för redan på S:t Eriks gymnasium i Stockholm, på det estetiska programmet med inriktning mot sång, dans och teater. Med stor sannolikhet förstärktes det kulturella intresset genom sin uppväxt där musik och litteratur alltid haft en central plats.
Mikaela Pietrzak är dock mycket blygsam när hon berättar om sina egna kulturinsatser.
– Jag sjunger, dansar, spelar piano halvdant och har en gitarr.
Det historiska arvet genom sitt etniska ursprung med en pappa född och uppvuxen i Polen för hon gärna vidare till sina barn.
– Pappa växte upp under andra världskriget och han var en stark meningsmotståndare till den kommunistiska regimen. Hans historia har fått mig att inte ta något för givet, kämpa och varje dag känna tacksamhet över de små tingen i livet.
TEXT: SÖREN KARLSSON
Lämna en kommentar