Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Strategiskt / Succésatsningen som lockar unga till branschen

Succésatsningen som lockar unga till branschen

Björn Nordén

Kompetensbristen hotar hela träbranschen. Näringslivet i Västerås hade samma problem. Svaret blev Jobba i Västerås. Ett inspirerande projekt som i dag utvecklats till en formidabel succé, under ledning av Björn Nordén.

År 2000 bildade ABB, Bombardier och cirka 15 andra företag föreningen Jobba i Västerås. Målet var att samarbeta för att öka intresset för energibranschen och för Västerås och därmed få fler unga att söka sig dit.

I dag, 14 år senare, har Jobba i Västerås ett dussin anställda och har verksamhet över stora delar av Sverige. Den ekonomiska föreningen jobbar inte längre bara med energiföretagen, utan de i dag 39 medlemsföretagen kommer från ett spektrum av branscher och industrier.

– Skillnaden mellan oss och Arbetsförmedlingen är att vi är arbetsgivarnas förlängda arm och står på deras sida till 100 procent. Arbetsförmedlingen, som också är medlemmar i JIV, har ett regeringsuppdrag att stå på de sökandes sida, säger chefen Björn Nordén, som arbetat med JIV sedan 2008.

Jobba i Västerås är helt finansierat av medlemmarna.

– Tycker ABB att det är värt 100 000 kronor att vi berättar för 28 000 elever i Västmanland om deras verksamhet, då vill de betala, säger Björn Nordén.

JIV har en brokig verksamhet. Det handlar om allt ifrån att sätta ihop en gemensam rekryteringsmässa för flera av medlemmarna till att skapa utbildningar tillsammans med högskolor, yrkeshögskolor och kommuner till marknadsföringssatsningen Energy Competence Center som lyfter fram Västeråsregionen som Sveriges ledande energicentrum till kompetenskartläggningar och annat.

Projekten startas på egna initiativ eller på uppdrag av enskilda medlemsföretag och medlemsföretag i samarbete. JIV:s tolv anställda har täta kontakter med medlemsföretagen på alla olika nivåer. Dagligen, veckovis och månadsvis.

En av JIV:s mest framgångsrika satsningar heter Arbetsmarknadskunskap. Den innebär att JIV:s representanter besöker skolor och berättar om jobben och vägarna dit.

Med Arbetsmarknadskunskap försöker JIV nyansera bilden av arbetslivet. Till exempel pratar de om vad eleverna tycker är viktigt på jobbet (hög lön, bra arbetskamrater, flexibla arbetstider, resa i jobbet) och vilka yrken som kan ge detta. Men också genom att ställa frågor som ”om vi stänger av elen, vad händer då?”.

Björn Nordén tror att eleverna ofta inte förstår syftet med skolgången, vilka möjligheter det ger att lära sig läsa, skriva, matte eller språk.

– Arbetsmarknadskunskap är vår mest lyckade satsning hittills – den är en succé. Det är jätteroligt att genomföra besöken, det är fullt ös, eleverna gillar det och lärarna jublar. Elevernas betyg på lektionerna är i snitt 4,69 av fem, från lärarna får vi 4,87, säger Björn Nordén.

Sedan 2008 har JIV via Arbetsmarknadskunskapen lyckats åstadkomma en fördubbling av antalet sökande till Teknikcollege. Andelen förstahandsansökningar till de tekniska programmen på Mälardalens högskola har också ökat. Projektet har en syster i form av Yrkesorientering för unga, en satsning som riktar sig mot unga arbetslösa mellan 18 och 30.

– Det är exakt samma sak, men där säger vi att ”du har gått en väg som lett till arbetslöshet, den vägen ska vi inte gå längre”. Eleverna får en mentor som ansvarar för sommarjobb, praktik och annat, och de får en plattform som de kan utbilda sig inom. Det har fungerat väldigt bra, bland annat för att mentorerna tycker att det här är så roligt, säger Björn Nordén.

Nyckeln till att locka unga in i yrken där de behövs är att försöka sätta yrket i ett sammanhang.

– I dag gör inte folk saker om de inte ser hela bilden. Vill du vara med och förändra världen, plugga till elektronikingenjör och jobba på ett företag som kan bidra till det. Kanske blir det du som tänder lyset i Sydamerika, säger Björn Nordén.

Dessutom är det viktigt hur jobbet är utformat och presenteras.

– Lås inte in ungdomarna i en tjänst. Förklara att man kan byta inom företaget, men också att man inte förväntas vara kvar i 20 år. Och så klart, kan man erbjuda flexibla arbetstider är det bra – de flesta brukar ändå inse att det är smartast att jobba cirka åtta till fem, säger Björn Nordén.


Så kan ungdomar lockas till träbranschen

Prata
Prata om helhetsbilden: vad bidrar man egentligen med i yrket?

Leta
Hitta ambassadörer som kan prata om detta på ett pedagogiskt sätt. Skippa powerpoint- och företagspresentationer.

Samarbeta
Ta hjälp och samarbeta. Det blir mycket intressantare om ungdomarna förstår att det är många företag som samarbetar.

Kontakta
Ta kontakt med våra kommunikatörer på JIV.

Förbättra
Skapa bättre kontakt mellan skola och arbetsliv för att grunda för långsiktig kompetensförsörjning.

Text: Per Torberger
Foto: Lasse Fredriksson

Relaterade artiklar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum gavs ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen, 2005-2023 men har nu gått vidare i en annan digital form – Inblick.

Ansvarig utgivare

David Johnsson, vd, TMF
Trä och Möbelföretagen