Den digitala framtiden
Aktiva säljare på webben, prenumeration på tjänster och helt automatiserad logistik. Trendspanaren ser förändringar i kristallkulan.
Peter Siljerud på företaget Futurewise var en av de trendspanare som tidigt spådde att livestreamshopping också skulle bli en faktor inom svensk e-handel. På grund av Coronapandemin gick utvecklingen snabbare än väntat.
– Jag märkte att den digitala omställningen i hela handeln accelererade under våren 2020. I USA körde Amazon på mer massivt i sin livekanal också, säger Peter Siljerud.
Under flera år har framför allt kinesiska e-handelsplattformar, som till exempel giganten Taobao, experimenterat med konceptet där kunder följer en direktsänd webbsändning med en säljare som presenterar olika produkter. Det här låter kanske inte mer avancerat än gamla tiders TVShop, men genom webben kunde man nu ha direktkontakt med säljaren genom att ställa frågor och köpen genomfördes direkt på plattformen. Taobao kunde se att 32 procent av de som följde sändningarna handlade, och framför allt såg man att tio gånger fler köp gjordes under sändningarna jämfört med när kunderna själva sökte bland handelsplatsens varor.
Främst har konsumentprodukter som kläder och smink passat bra för livehandel via nätet, men möbler, inredning och köksvaror har också visat sig fungera.
I Sverige var detaljhandelskedjor som Kicks och Intersport tidigt ute med livehandel, men när rekommendationer från myndigheter innebar att gallerior och andra shoppingcenter fick färre kunder testades livehandel även där, exempel på det är Westfield Mall of Scandinavia i Solna och Täby Centrum.
Oavsett hur det nya sättet att e-handla har fallit ut i Sverige ser Peter Siljerud att omställningen är nödvändig och även möjlig i andra produktsegment, till exempel för företag inom trä- och möbelindustrierna som säljer direkt till kund.
– Det behöver inte vara stora publika livesändningar som passar bäst, även så kallad konversationskommers där företagen möter sina kunder enskilt i olika chattkanaler kommer att bli viktiga för att guida vid handel på en webbsajt. Det är en utveckling som måste ske, det vore ju märkligt att kliva in i en fysisk butik och ingen säljare över huvud taget finns där, säger han.
– Det här underlättas tack vare teknisk utveckling och en teknikmognad hos kunderna. I framtiden kommer det inte kännas konstigt att sitta hemma och handla med en VR-kamera på huvudet.
Delningscommunities där privatpersoner delar på allt från trädgårdsredskap till bilar är något som också funnits på marknaden i flera år, med olika framgång. Det har fungerat mindre bra, framför allt kommersiellt, när konsumenter själva bildat grupper för att kunna dela olika slags maskiner – det verkar som om folk vill äga sin egen borrmaskin och gräsklippare. Bättre har det gått för delningstjänster där ett företag stått bakom ägandet och kunderna betalat ett medlemskap för att kunna nyttja produkterna. Volvo Cars startade till exempel Sunfleet tillsammans med biluthyrningsföretaget Hertz 1998, i dag heter tjänsten M och helägt av Volvo Cars Mobility.
Att i stället för att äga en bil betalar kunder, både privatpersoner och företag, för möjligheten och tjänsten ”att köra bil” – ett kommersiellt upplägg som liknar de tjänster som utvecklats inom segmentet kontorsmöbler när möbelbranschen undersökt sätt att gå över till en mer cirkulär ekonomi.
– Ett företag är ju inte nödvändigtvis ute efter skrivborden, stolarna eller lamparmaturerna, utan snarare tjänsterna kontorsplats och ljus. I dag är man i stället beredd att prenumerera på tjänsterna hellre än att köpa in de fysiska produkterna, säger Peter Siljerud, som tror att konceptet kommer att fortsätta att utvecklas:
– Trenden är konsumenter köper färre saker, troligen av miljöhänsyn.
Vissa av de trender som håller på att slå in skissades fram för decennier sedan men har fått vänta på teknologins framsteg.
Kommunikation genom skärmar och kylskåp som säger till när de behöver fyllas på är i dag verklighet, men fanns med när man spanade på framtidstrender redan på 1950-talet.
Självkörande bilar och transporter var också en del av dåtidens stora drömmar, något som också är nära ett förverkligande i dag. Volvo är till exempel inblandade i ett forskningsprojekt med Chalmers i Göteborg där man samlar in data från sensorer på lastbilar för att så småningom kunna tillverka självkörande långtradare mellan Göteborgs hamn och Viareds handelsområde i Borås. Ett resultat från projektet finns redan, ett öppet bokningssystem för transporter som företag kan använda sig av. Genom det slipper företagen ordna egna transporter för varor som inte fyller en hel container utan kan utnyttja ledigt utrymme i de gemensamma bilarna.
– Det de gör i Viared är intressant. Hela logistikdelen håller på att förändras tack vare ny teknik. Förutom självkörande transporter automatiseras även lastning och lossning och programvaror kan planera rutter och tider för minskad energiåtgång, säger Peter Siljerud.
Infotmationsteknik kommer även göra djupa spår i hur varor produceras, på sätt och vis knyts det ihop med det digitala kundmötet i början av texten. När det blir möjligt att göra ännu bättre digitala renderingar på produkter kan kunden göra trygga val utan att produkten finns fysiskt.
Peter Siljerud:
– Möbler och hus är skrymmande att visa upp och att ha i lager, ny teknik kan därför ge lägre lokalkostnader. Här kommer också trenden som tyder på mer kundanpassning att visa sig, med smartare maskiner och produktionsprogram kan personaliserade val tillverkas utan att produktionskostnaden behöver bli större än vid serieproduktion.
TEXT PEDER EDVINSSON
VR, AI och skärmtid
Kundmöten över skärm
Precis som en kund möter en säljare när den kliver in i en butik kommer en säljare möta upp när kunden klickar in sig på ett företags webbhandel – oavsett om det är för att köpa en specifik produkt eller för att konsultera inför en husrenovering.
Prenumeration på tjänster
I framtiden betalar kunder för tjänster, inte nödvändigtvis för fysiska produkter. I tjänsten Kontorsutrustning prenumereras till exempel på tjänsterna sittplats, lyse, utskrifter mm.
Datorlagring
Kunder kommer att känna ännu större trygghet att köpa varor de inte kan se fysiskt utan genom förbättrade datarenderingar och VR-teknik. Smarta maskiner producerar personaliserade produkter på beställning och stora lagerbyggnader behövs inte.
Automatiserad logistik
Självkörande transportbilar lastas och lossas av likaledes automatiserade maskiner. Med färre personer inblandade sparas pengar på transporter och arbetet kan utföras dygnet runt.
Lämna en kommentar