Ekonomin sätter gränser
Inför en osäker ekonomisk framtid kommer kanske kunden inte att köpa många soffor – men vill fortfarande uttrycka sin personlighet med möbler och inredning. Intresset för identitet och hantverksmässighet kvarstår och förstärks, inom ekonomins ramar.
Marie-Louise Sigemalm, vd för branschorganisation Färg, möbler och interiör, som företräder försäljarledet, blickar framåt mot bakgrund av en mycket tuff höst.
– Handeln har inte tagit fart igen, men det ser positivt ut. Utifrån att vi fått så dystra prognoser är det ändå bättre än vi har räknat med. Det har lossnat efter julhelgen. Räntorna har gått ner och det har stor betydelse. Rör sig bostadsmarknaden är det också positivt för möbelsidan.
Lisa Marie Mannfolk, chefredaktör för branschtidskriften Färg, möbler och interiör ser mycket försiktighet på mässorna. Klassiker relanseras i många varianter, men versionerna av stora möbler blir färre. I stället för att ta fram fyra soffor, kan det handla om att presentera en soffa och fem plädar.
– Ingen vill lansera något sjukt ball nu, folk sitter still i båten. Jag tror att kunderna vill ha små saker, glada och vänliga som gör lägenheten lite nyare utan att det kostar så mycket. Folk är rädda för att spendera pengar.
Även Stefan Nilsson, analytiker på Trendgruppen, ser rörelser mot accessoarer och mindre möbler, och talar om ett ödesår för försäljarledet. Branschen måste tänka över de erbjudanden de presenterar, och bli bättre på att möta kundens önskemål. Han sammanfattar årets övergripande tendenser i fem huvudtrender: ”Syndig och salig”, ”Formbart”, ”Urban Farming”, ”Blue Lagoon” och ”Kul i kök”.
Den första handlar om det svarta och skinnaktiga, en sexig och sober trend. Den andra är en avskalad nymodernistisk trend, en mini-ma-lism med återgång till grundfärgerna och grundformerna. Den tredje är vår längtan till landet: mycket trä, arv, hantverk. Den fjärde handlar i stället om längtan till de varma och härliga tropikerna. Därifrån hämtas årets färg: smaragdgrönt. Stefan Nilssons sista trend innebär att allt mer ska hända i våra kök, ”en energisk och glad trend”.
För trä- och möbelbranschen är intresset för produkter med ett tydligt och tilltalande ursprung intressant. Det gäller att kunna visa upp en bra historia bakom föremålet, och det handlar i sin tur mycket om presentation och berättande. Som ovanligt tydligt exempel nämner Stefan Nilsson prydnadsföremål han och designern Emma Olbers tagit fram, gjorda av träd från bestämda gator i Stockholm. Gatunamnen stämplades på föremålen.
Intresset för autencitet och identitet är också en trend som kommit stark internationellt, menar Harry Wakefield i Montréal, som under tio år drivit designsajten Moco Loco. Han pekar på att europeiska tillverkare har hantverksmässigheten som en naturlig del av den industrialiserade processen.
– Vi har inte alls den traditionen i Nordamerika. Här är det är antingen massproduktion eller specialtillverkning som gäller, säger han, och menar att det innebär att även om trenden finns, finns inte alltid betalningsviljan i större kundgrupper.
En annan viktig förändring är att e-handeln är på frammarsch. Mönstret känns igen från annan detaljhandel, där kunden först tittar runt i en butik på stan, men ofta bestämmer sig hemma framför datorn. Köpbeteendet blir ett annat, och närmar sig till exempel resebranschen där kunden rådgör med en försäljare över telefon, men samtidigt kollar upp andra bud på nätet. För varumärken innebär det här att kunden förväntar sig att kunna köpa möbler direkt på hemsidan, menar Stefan Nilsson.
Även en aningens konservativ bransch med stora inköp, som möbelbranschen, kommer att förändras av e-handeln, säger Lisa Marie Mannfolk.
– Det är mycket lättare att klicka hem en ljusstake, än till exempel en matsalsmöbel. Men har man väl klickat hem ljusstaken, är steget inte lika långt.
Text Gabriel Stille
Lämna en kommentar