Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Strategiskt

Strategiskt

  • Fem råd för 3.12

    Fem råd för 3.12

    De flesta företagare har hört talas om 3.12 - skattereglerna som omges med ett sken av mystik. Men det finns skäl till att ”våga släppa sargen”. Och - ett antal enkla råd att hålla sig till. 3.12  skapades i början av 1990-talet då Sverige fick en stor skattereform. Sedan dess har reglerna utvecklats och för många upplevs de också som minst…

  • Starkare samarbete = bättre resultat

    Starkare samarbete = bättre resultat

    Ökade miljökrav, strategier för återbruk och återtillverkning, samt EU-direktiv för transparens är bara några exempel på förändringar som gör att arkitekter och specialinredningssnickerier respektive möbelföretag kommer att jobba närmare varandra i framtiden. Det ger även snickerierna och möbelföretagen större möjligheter att komma in tidigare i projekten och lyfta fram sin kompetens, tror inredningsarkitekt Anna Harbom.   Kommunikation – med en ömsesidig lyhördhet och respekt…

  • Transparens framför allt

    Hur ska man som företagsledare agera för att få bättre relationer till beslutsfattarna? ”Våga ta direktkontakt, var inte rädd för att synas och var alltid transparent med avsikter. Då gör du också politikerna till bättre politiker”, menar lobbyisten Håkan Tenelius. Den svenska näringslivsfamiljen Wallenberg brukar beskrivas som en svensk maktfaktor som arbetar utifrån devisen ”verka utan att synas”. Men i dag ställs helt andra krav på transparens och öppenhet…

  • PATENT Hur? Var? Vem?

    PATENT Hur? Var? Vem?

    Sverige har i hundratals år varit en nation av uppfinnare. Svenska patent har skyddat allt från kullager till Losec. Men har patent samma betydelse nu när allt bara är en googling bort. Och – vem ska söka patent? Vi ger dig några strategiska tips.   Nästan varje entreprenör har någon gång haft känslan: ”Det här är så otroligt bra. Det borde jag…

  • ”Se möjligheten med digitala produktpass”

    ”Se möjligheten med digitala produktpass”

    Tillverkande företag ska inte tveka om nyttan med digitala produktpass utan vara med på tåget redan från start.  Det menar Magnus Nikkarinen, hållbarhetsansvarig på Svensk Handel, som har följt frågan om produktpass länge.  Livsmedelsbranschen, som är en del av Svensk Handel, har under lång tid arbetat med att förmedla information om sina produkter, såsom innehållsdeklarationer,…

  • Ny branschstandard för källsortering i bostäder

    Ny branschstandard för källsortering i bostäder

    Trä- och Möbelföretagen, TMF, har på uppdrag av och i samverkan med sina medlemsföretag inom köksinredning tagit fram en branschstandard motsvarande en miniminivå för källsortering i bostäder. Förutom att uppnå en samsyn kring transparenta krav vill man bidra till en hållbar samhällsutveckling. – Vi ställde oss frågan "hur kan köksföretagen bidra till en hållbar samhällsutveckling…

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum gavs ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen, 2005-2023 men har nu gått vidare i en annan digital form – Inblick.

Ansvarig utgivare

David Johnsson, vd, TMF
Trä och Möbelföretagen