Ständig dialog Offeccts väg
I Anders Englunds skrivbordslåda ligger en lista på de 100 mest intressanta formgivarna i världen. Men det räcker inte med att vara med på listan.
– Ibland funkar det inte alls, säger han.
– Alla våra designsamarbeten bygger på personliga relationer. Här har vi också en uttalad princip – vi jobbar helst med individer, inte lika framgångsrikt med designkontor.
Anders Englund, designchef på Offecct, menar att det är det personliga mötet med formgivaren som avgör vem de jobbar med. Ibland blir det en ”love story”. Andra gånger funkar det inte alls.
Han beskriver produktutvecklingsprocessen som ett givande och tagande. Men trots det utvecklas den aldrig till en konflikt mellan ”det kreativa geniet” och de kommersiella kraven.
– Våra formgivare är professionella och lyssnar in alla förutsättningarna. De bästa formgivarna hittar du på knä på verkstadsgolvet. De vill förstå materialet och processen.
Genom en strategisk satsning på design har lilla Offecct rönt stora internationella framgångar. Numera nämns de i samma andetag som de italienska drakarna. Offecct väcker beundran – och undran. Hur sjutton bär de sig åt?
Anders Englund friserar inte sanningen.
– Det hade ju låtit väldigt bra att säga att strategin var klar från början. Men så var det inte. När vi startade var vi ett pyttelitet företag som snabbt kom att jobba med stora uppdrag. Vi var helt beroende av nätverket som arbetsform.
Anders startade Offecct tillsammans med Kurt Tingdal 1990. I dag omsätter de 115 miljoner och finns representerat i 55 länder. Mer än halva omsättningen går på export. Det som från början var en nödvändighet har utvecklats till ett designstrategiskt ställningstagande.
I dag samarbetar Offecct med ett 30-tal kända internationella designers.
Detta i en bransch där man ofta begränsar antalet externa formgivare eller väljer att jobba med en inhousedesigner.
– Vi gillar samarbeten och ser inget självändamål i att ”äga” våra formgivare. Vi får ändå alltid mycket mer än vad vi ger. Vi verkar i en snabbrörlig, kvartalsbaserad bransch – och hur mycket jag än ogillar kopplingen till klädmodet så är det verkligheten vi lever i. Omvärldsbevakning är avgörande och den måste vi ha hjälp med.
Formgivarna blir Offeccts ögon och öron i en föränderlig värld; nödvändigt för ett företag vars kundlöfte är ”Design för framtiden”.
På Offecct finns ingen rädsla för att många kreatörer skulle ge ett splittrat uttryck. Den starka företagsidentiteten är kittet som håller det samman, menar Anders.
– Formgivaren får alltid en designbrief och i den speglas vårt sätt att vara. Miljöhänsyn och socialt ansvarstagande kommer alltid i första rummet. Vi är också förtjusta i textilier och i naturmaterial – inte minst trä. Även om det handlar om en automatiserad process så ska slutprodukten ändå förmedla känslan av handens verk.
– Självklart har vi också ett sortimentråd där vi identifierar vårt behov av nya produkter. Men ibland blir det en stol, fast man hade tänkt sig en soffa. Och det blir väldigt bra ändå.
Det var just det som hände med Luca Nichettos stol ”Robo”. Ett bra exempel på design som en ständig dialog.
Produktutvecklingsprocessen är väl strukturerad och löper över ett år. Ett 20-tal projekt ligger ständigt i loopen.
Projektstarten sker i december. I februari, när möbelmässan är avklarad, ska det finnas ett färdigt beslutsunderlag på varje projekt. I maj presenteras första prototypen och den får sedan sommaren på sig för eventuella justeringar.
I augusti presenteras nya prototyper för marknadsteamet. Gilla eller inte gilla? I oktober är det produktutvecklingsstopp och sedan börjar hela proceduren om.
Hur många årscykler som avverkas är individuellt för varje projekt.
– Ett år är drömmen. Går det över tre år så börjar det bli långsamt. Men det händer att det tar fem år också.
Text Amelie Bergman
Lämna en kommentar