Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Redaktören / Redaktören:
Kunderna vet vad de kan få

Redaktören:
Kunderna vet vad de kan få

Om jag säger ”kunden i centrum” vad tänker du då? Håll med om att det är ett ganska slitet uttryck. Jag kan inte komma på någon affärsmodell där kundernas krav och förväntningar inte skulle stå i fokus för tjänster och utbud. Tillsammans med begrepp som ”vi värnar om kvalitet” utgör det här snarast en slags hygienfaktor. Och det är inget fel i det. Men det finns en risk för att den här typen av uttryck långsamt urvattnar kundernas förtroende. Det blir mycket snack och lite verkstad.

Men jag vill tro att det håller på att vända. Som alla vet är kunderna i dag mycket väl medvetna om vad de vill ha och vad de kan få. Frågan är vem som kan ge det till dem. Därför är det extremt viktigt att kunna sätta sig in i deras perspektiv och få förståelse för vilka behov och förväntningar som styr. Först då kommer kunden i centrum att bli något konkret.

Ett företag som tar det här till en ny nivå är Aspen. Deras koncept har blivit framgångsrikt just på grund av en djup förståelse för kundernas önskemål. De har gjort läxan och på vägen även insett vikten av det där lilla extra.

PS. Vi ses på Stockholm Furniture Fair!

Kristofer Sandberg, redaktör

Läs hela tidningen här.

Relaterade artiklar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum gavs ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen, 2005-2023 men har nu gått vidare i en annan digital form – Inblick.

Ansvarig utgivare

David Johnsson, vd, TMF
Trä och Möbelföretagen