Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Aktuellt / Kinnarps Möbelfakta-märker hela sortimentet

Kinnarps Möbelfakta-märker hela sortimentet

Från och med i höst märker möbelgiganten Kinnarps alla produktnyheter med Möbelfakta.

Att Kinnarps väljer att gå med i Möbelfakta är egentligen ingen större överraskning. De har varit engagerade i märkningen sedan starten på 1970-talet. Att de nu väljer att märka hela sitt sortiment har bara varit en tidsfråga.

– Vi vill säkerställa att vi har bra verktyg för att skapa bra -produkter. Det här behovet har vuxit fram gemensamt med våra kunder, säger Kinnarps brand/range/design director Elisabeth Slunge.

Kinnarps ser flera fördelar med att Möbelfaktamärka sina produkter. Först och främst handlar det om att konkurrera i upphandlingar.

– Möbelfakta skapar trygghet och tydlighet hos upphandlarna. Det ger tydliga krav som är verifierbara. Det här gör det enklare för våra kunder.

I ett längre perspektiv handlar det för Kinnarps också om att bidra till att öka kvalitetskraven inom hela branschen. Och då är Möbelfakta en av flera viktiga märkningar.

– Alla våra produkter märks från och med i höst med Svanen, vi jobbar också med NF Environmental-certifieringen och klarar genom detta många krav ute i Europa. Dessutom är råvaran FSC-märkt.

På Kinnarps har man sedan länge eget testlabb. Och det är här som möblerna ska testas för Möbelfakta. Målet är att redan till hösten, i samband med produktreleaserna, se en Möbelfakta-logotyp på alla nya produkter.

Fakta/Kinnarps
Omsättning: 4,2 miljarder kr.
antal anställda: 2 700.

Text: Kristofer Sandberg

Relaterade artiklar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum gavs ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen, 2005-2023 men har nu gått vidare i en annan digital form – Inblick.

Ansvarig utgivare

David Johnsson, vd, TMF
Trä och Möbelföretagen