Kinnarps Möbelfakta-märker hela sortimentet
Från och med i höst märker möbelgiganten Kinnarps alla produktnyheter med Möbelfakta.
Att Kinnarps väljer att gå med i Möbelfakta är egentligen ingen större överraskning. De har varit engagerade i märkningen sedan starten på 1970-talet. Att de nu väljer att märka hela sitt sortiment har bara varit en tidsfråga.
– Vi vill säkerställa att vi har bra verktyg för att skapa bra -produkter. Det här behovet har vuxit fram gemensamt med våra kunder, säger Kinnarps brand/range/design director Elisabeth Slunge.
Kinnarps ser flera fördelar med att Möbelfaktamärka sina produkter. Först och främst handlar det om att konkurrera i upphandlingar.
– Möbelfakta skapar trygghet och tydlighet hos upphandlarna. Det ger tydliga krav som är verifierbara. Det här gör det enklare för våra kunder.
I ett längre perspektiv handlar det för Kinnarps också om att bidra till att öka kvalitetskraven inom hela branschen. Och då är Möbelfakta en av flera viktiga märkningar.
– Alla våra produkter märks från och med i höst med Svanen, vi jobbar också med NF Environmental-certifieringen och klarar genom detta många krav ute i Europa. Dessutom är råvaran FSC-märkt.
På Kinnarps har man sedan länge eget testlabb. Och det är här som möblerna ska testas för Möbelfakta. Målet är att redan till hösten, i samband med produktreleaserna, se en Möbelfakta-logotyp på alla nya produkter.
Fakta/Kinnarps
Omsättning: 4,2 miljarder kr.
antal anställda: 2 700.
Text: Kristofer Sandberg
Lämna en kommentar