Företagskultur som strategi
Framtidens arbetsplats kommer att ha en större andel robotar, men verkar samtidigt gå mot att bli mänskligare. Det finns en konsensus om att företag som vill bli framgångsrika vad gäller att nå sina resultat och att locka till sig och behålla de bästa medarbetarna bör vara inkluderande och satsa på personalvård. Det här ska inte ses som något daltande, utan som en framgångsrik väg för att få med sig de anställda mot ett gemensamt mål.
Vi har specialstuderat Ungdomsbarometerns senaste rapport. Den visar att dagens unga inte är den där lata och lättkränkta generationen som ryktet säger (som ryktet sagt om alla ungdomar sedan urminnes tider). I stället framstår framtidens personal som en driven och trofast grupp, om bara deras arbetsgivare ser till att vara tydliga med både de affärsmässiga målen och sitt engagemang för miljö, jämställdhet och etnisk mångfald.
Kanske kan man kalla deras krav för en förhoppning om en bra företagskultur. Begreppet är förstås ingen nyhet, men möjligen något som man tidigare ansåg fick komma om den kom. Kanske berodde den på några enskilda medarbetares egen förmåga att skapa den, något som försvann när just de medarbetarna slutade. I dag finns arbetet med företagskultur inskrivet på en strategisk nivå hos många företag, vilket bara kommer att bli viktigare i framtiden.
Möbeltillverkaren EFG arbetar aktivt med att vara framtidens arbetsplats redan i dag. I vårt reportage från fabriken i Tranås pratar vi om vikten av delaktighet, dialog och en lyckad integration för att utveckla företaget. De har gott sällskap av Hjältevadshus, Lammhults och Lindbäcks Bygg.
Peder Edvinsson, redaktör
Lämna en kommentar