Checklistan: Så tar du bäst hand om dina nyanställda
Hur bär man sig åt för att få nyanställda att trivas?
Vi har satt samman en checklista som du kan följa vid nyrekryteringar.
Kompetenta och motiverade medarbetare är företagens viktigaste resurs och en stark förutsättning för lönsamheten.
Inom trä- och möbelindustrin behövs de närmaste åren flera tusen nya medarbetare. Och samtidigt som behovet av nya medarbetare är stort, ökar konkurrensen med andra industrier.
Det räcker inte längre att vara duktig på att rekrytera, man måste också få personalen att stanna. En väl genomförd introduktion ökar chansen till ett långt samarbete mellan företaget och den anställde.
Förbered dig väl
- Utse och informera den som har det praktiska ansvaret för introduktionen. Det kan till exempel vara en förman eller annan arbetsledare.
- Utse en fadder bland arbetskamraterna som den nye kan vända sig till med frågor.
- Skriv ett personligt introduktionsprogram.
- Se till att arbetsplatsen är i god ordning och välstädad.
- Informera facket.
- Skriv ett välkomstbrev med namn på nyckelpersoner, arbetstider, något om företaget, lönerutiner, vissa trivselfrågor, företagsanknuten fritidsverksamhet, och så vidare. Brevet skickas i god tid hem till den nyanställde före den första arbetsdagen.
- Avsätt tid så att du verkligen kan ta emot och hjälpa företagets nya medarbetare till rätta.
Tänk på att: En bra introduktion förebygger ohälsa och olycksfall.
Första arbetsdagen
- Gå igenom företagets informationsvägar.
- Gör en rundvandring på företaget.
- Gå igenom hur arbetet är organiserat på den nyanställdes avdelning.
- Tänk på att inte trycka in för mycket information under första dagen.
- Se till att det finns chans att ställa frågor och att en ny medarbetare inte blir lämnad helt ensam under de första rasterna.
- Informera om vad som kommer att hända påföljande dag, och kanske även hur man lämpligast tar sig till och från jobbet.
Tänk på att: Den nyanställde kan vara sugen på att få komma igång med själva arbetet så fort som möjligt.
Andra till femte arbetsdagen
- Se till att den nyanställde tas om hand även under återstoden av första veckan.
- Var uppmärksam på eventuell osäkerhet.
- Glöm inte grundläggande info om företaget och även fackliga frågor.
- Fråga hur första tiden upplevts.
Tänk på att: En väl genomförd introduktion förebygger onödig frånvaro.
Efter en till två arbetsveckor
- Ta kontakt med den nya medarbetaren för att se om det finns frågor eller problem som ni behöver ta itu med.
- Ta ett nytt samtal efter ytterligare en månad för att få fler synpunkter från medarbetaren .
- Glöm inte att den nyanställdes feedback kan ge värdefull information om hur företaget ska bemöta ny personal i framtiden.
- Ställ frågor, ge stöd, visa intresse.
Tänk på att: Informera om mötena i god tid så den anställde hinner förbereda sig.
Uppföljning efter introduktionen
- Nu tar företagets vanliga rutiner vid, med planerade samtal, åtgärder och utbildning.
- Fundera på om det är möjligt att låta den nyanställde praktisera några timmar i andra delar av bolaget, för att få en bättre helhetsbild av verksamheten.
- Glöm inte att välinformerade, kunniga och motiverade medarbetare skapar goodwill för företaget.
Tänk på att: Så snabbt som möjligt skapa en vi-känsla inom företaget.
Av: Stellan Löfving
Lämna en kommentar