Lättare hitta kunder än unga
”Jag tror att vi i branschen måste marknadsföra oss som arbetsgivare, nästan all vår marknadsföring är mot kunder.”
Det säger Pia Hansson i huvudreportaget i det här numret. Pia är HRchef på C&D, ett specialsnickeri i Falköping med cirka 40 anställda, och citatet indikerar att företagen i branschen vet hur de ska hitta kunder till sina hus, trappor, fönster och specialinredningar, men att det är svårare att hitta folk som kan producera det. Det står klart att rekrytering kräver en målmedveten och kreativ ledningsstrategi, men framför allt behöver frågan lösas för att nå en långsiktigt stark utveckling för trä- och möbelindustrin.
Kompetensförsörjning och nyrekrytering är utan tvekan en viktig och tung post för medlemsföretagen, så även i det här numret av Trä & Möbelforum. En sak som blir tydlig i de olika reportagen är att det inte längre går att lita på att en viss del av ungdomarna väljer ett tekniskt yrke per automatik. Konkurrensen från andra branscher är stor och även för dem som verkligen är teknikintresserade finns i dag andra yrkesbanor som lockar, inte minst it- sektorn med allt från dataspelsutveckling till systemvetenskap konkurrerar med den klassiska konstruktionsindustrin.
Företagen själva har en stor del av ansvaret, precis som Pia Hansson på C&D säger, men det blir tydligt att hela samhället måste samarbeta. En början kan vara en så grundläggande sak som att hjälpa er studenter genom gymnasiet – upplägget i dag där halva skoltiden ska utgöras av självstudier verkar inte vara en bra väg. Men visst finns det goda exempel också; kolla in våra nedslag på platser som Skövde, Nacka, Falköping, Skellefteå, Nässjö och Gimo längre fram i tidningen.
Lämna en kommentar