Gemensam satsning i Milano
Att ställa ut på möbelmässan i Milano öppnar dörrar för export, men är komplicerat och dyrt. I år valde sexton designföretag att delta i den gemensamma satsningen Swedish Design goes Milan 2016, ett initiativ från Business Sweden.
Text och foto Anders Bergmark
Läget är perfekt. En hörnmonter mellan hallarna 6 och 10. Lätt att hitta för den som letar och väl synlig för alla som går mellan hallarna. Många förbipasserande kastar en blick på den gula banderollen med en svensk flagga, stannar till, tittar närmare. I montern knyts kontakter mellan de sexton deltagande företagen – A2 Designers, Johanson Design, David Design, Fogia och JI Jonas Ihreborn, för att bara nämna några – och internationella inköpare, arkitekter och journalister.
Möbelmässan i Milano är ofantligt stor och växer ständigt. I år räknar arrangörerna med över 300 000 professionella besökare. Att ställa ut här är en komplicerad och kostsam process och hamnar man i fel hall kan resultatet bli magert. För att ge mindre företag en möjlighet att ställa ut med bra placering och gemensam logistik har Business Sweden tagit initiativ till satsningen Swedish Design goes Milan 2016. Svenska ambassaden i Rom, Svensk Form, Sveriges Arkitekter och VisitSweden deltar som partners.
Arkitektkontoret Tengbom har skapat utställningskonceptet, ritat utställningsarkitekturen och varit delaktig i urvalet av de produkter som visas. Tanken är att inramningen ska reflektera typiska svenska värderingar, som kärleken till naturen, uttryckt i olika färgteman och ljudmiljöer i montern, och strävan efter innovation. Samtidigt är det viktigt för utställarna att deras produkter och respektive varumärken representeras bra.
– Det är alltid en utmaning när man samlar flera aktörer under ett tak i designsammanhang, många viljor och önskemål att försöka tillgodose. Både Tengbom och vi har varit extremt lyhörda för företagens synpunkter, det allra främsta målet med denna satsning är att de ska knyta nya kontakter och göra affärer, öka sin och Sveriges export, säger Linda Fisti, projektledare på Business Sweden.
Vad tycker deltagarna?
Helene Ogeborg, Ogeborg:
– Det är ett bra sätt för oss att testa den här mässan och känna oss för på exportmarknaden. Arrangörerna har varit duktiga på att marknadsföra projektet även internationellt, det är mycket folk som kommer hit.
Håkan Nilsson, David Design:
– Vi har ställt ut på andra ställen i Milano tidigare. Den stora fördelen med det här är att få komma in på mässan med en bra placering. Som litet företag är det tungt att ställa ut själv och Business Sweden har varit väldigt lyhörda för våra behov. Kanske har vi en egen monter om något år.
Sara Larsson, A2 Designers:
– För oss är det ett jättesmidigt sätt att vara med på mässan. Jag hade möjlighet att få en egen monter med bra placering, men det hade blivit för stort att sköta själv. Nackdelen är att det kan vara svårt för besökarna att hålla isär varumärkena, men på det stora hela är det bra.
Lämna en kommentar