Massproductions
Nyblivna TMF-medlemmen Massproductions från Stockholm ha utsetts till Årets producent av tidningen Residence. Ett företag som trots namnet strävar efter det unika och annorlunda.
Grattis! Varför tror du att ni vann?
– Jag tycker deras motivering var fin och träffande. Många möbelföretag, framför allt de danska, kör så det ryker. Det görs väldigt mycket möbler i dag men jag tycker det har blivit lite väl strömlinjeformat. Vi skapar en lite annorlunda kollektion som ändå är användbar för arkitekter, vi vill inte vara exkluderande. Vissa tolkar vårt företagsnamn ironiskt men så är det inte, vi tror på att en sund, ansvarstagande massproduktion är vägen till bästa produktion, säger Magnus Elebäck.
Vad betyder utmärkelsen för er?
– Det är smickrande och när det gäller den svenska marknaden blir det någon sorts stämpel på att man är ”godkänd”.
Hur skulle du presentera ert företag?
– Vi är en designdriven möbelproducent med plats för modernistiska ideal på 2000-talet. Vår styrka är att vi har full kontroll på det vi gör och vågar utveckla det vi tror på – även om det inte säljer omedelbart. Allt utgår från produkter. Vi börjar aldrig med marknadsstrategier eller finansiella strategier. Storleksmässigt omsätter vi 16 miljoner kronor och består av sju personer. Er webbplats är på engelska.
Riktar ni er främst till en internationell marknad?
– 60 procent av det vi gör i dag går på export men det beror också på att vi är ett halvengelskt företag, Chris Martin som äger företaget tillsammans med mig är engelsman. Det har varit en ekonomisk fråga också, en svenskspråkig webbplats kommer längre fram.
Har ni någon ”hit”?
– Vi hade turen att börja med en, ståltrådsstolen i Tio- kollektionen, som vann Sveriges Arkitekters pris Guldstolen 2009 och nu finns i Nationalmuseums permanenta utställningar. Den är fortfarande en ryggrad i företaget.
Ni har funnits sedan 2009. Hur kommer det sig att ni gick med i TMF 2016?
– I och med att vi växer och anställer personal ville vi skapa trygghet med hjälp av kollektivavtal. Det finns andra arbetsgivarorganisatoriska fördelar med TMF också, man kan få rätt mycket stöd från organisationen. Dessutom Möbelfaktamärker vi alla våra produkter och eftersom TMF förvaltar Möbelfakta känns det naturligt att vara med.
Vilka utmaningar ser ni inom branschen?
– Certifiering! Det krävs mer och mer certifiering och det gäller alla delar: miljö, kvalitet och socialt ansvar. En annan sak är digitaliseringen, genom den har internationella arkitekter hittat våra produkter utan att vi direkt marknadsfört oss. Det är svårt att tänka sig att brasilianska företag för 20 år sedan skulle nått sådana som vi.
Lämna en kommentar