Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Hallå där! / ”Skola och näringsliv behöver dejta mycket mer”

”Skola och näringsliv behöver dejta mycket mer”

BA0W8521-001Leila Khammari, engagerad utbildningsdebattör som bland annat modererade för TMF i Almedalen, är vd för Lichron Teknik. Hon träffar ofta ungdomar som inte känner till de karriärmöjligheter som finns inom teknikbranschen.

Hur gör man en kvalificerad yrkesutbildning – hur gör du?

– Vi är organiserade som en friskola, med ett tydligt ben som skola och ett tydligt ben som näringslivsföretag. Det gör att vi kan erbjuda våra elever ny och rätt teknik. Vi utbildar våra elever med det bästa vi har, det vill säga de maskiner som vi sedan också säljer till svensk industri. Och därigenom stärker vi också elevernas självkänsla och självförtroende. Då känner de också att de är viktiga medarbetare inom svensk industri. Det tror jag är rätt start, att eleverna har rätt mindset när de börjar utbildningen.

Vad behövs för att komma till rätta med kompetensförsörjningen, i stort?

– Att vi tillsamman tar fram långsiktiga strategier, där man verkligen utgår från att det tar 25 år att få fram en 25-årig ingenjör. Vi måste göra något gemensamt, från förskola till högskola och sedan livslångt lärande.

Åtminstone på ett sådant här seminarium låter det som att alla är överens om den här frågans vikt. Vad tänker du om den politiska diskussionen?

– Problemet är att det är det som sägs från politiken på nationell nivå inte är detsamma som sägs på regional och kommunal nivå. I många kommuner är man väldigt protektionistisk och misstänksam mot friskolor. Vilket gör att man inte ser helheten, man kopplar inte ihop de utbildningsutbud och kompetensbehov man har. Gjorde man det så skulle man bättre förstå och kunna samverka med olika aktörer.

Vad är din kommentar till departementets nya förslag? 

– Det är positivt att departementet hörsammat behovet av en förändrad industriteknisk utbildning. Den utbildning som eleverna får på ett kvalificerat industritekniskt program som på Lichron Teknikgymnasium är få förunnat. På det här sättet hoppas jag att fler får chansen att via teknikprogrammet hitta till en karriär inom industrin. Men det är fortfarande du och jag som branschverksamma som måste synliggöra att industrin aldrig kommer försvinna och alltid utvecklas.

Vad tycker du om den här bilden att ungdomar inte väljer de här utbildningarna, för att det finns en massa trender och liknande?

– De ungdomar jag träffar och intervjuar väljer inte bort industrin, utan de väljer inte industrin för att de inte vet att den existerar. De känner inte till de fantastiska karriärmöjligheter som jag försöker berätta för dem om. Däremot känner de ofta till att det finns ett industritekniskt program på en gymnasieskola, där man kanske jobbar med skoltrötta ungdomar som på ett eller annat sätt straffat ut sig. Men det är ju inte lockande. Jag tror att skola och näringsliv behöver dejta mycket mer. Vi måste bli bättre på att umgås.

Text: Gabriel Stille

Fakta: Leila Khammari

Yrke: Ingenjör. Vd för Lichron Teknik med skolor i Gnosjö, Skövde och Trollhättan.

Inriktning: Att öka intresset för den globala teknikbranschen bland främst barn och ungdomar.

Utbildning: Master of Science i Mechatronics från De Montfort University, Leicester.

Aktuellt: Modererade TMF:s seminarium i Almedalen om hur man åstadkommer kvalificerade yrkesutbildningar.

Relaterade artiklar

1 kommentar

  • Vackra Spel

    Klart vi ska förenas, själv har jag ju bägge grenarna och har aldrig sett detta som ngn krock varken för mig eller andra.
    Ibland går de hand i hand när jag arbetar och fyller i där det behövs,
    ser framemot att få delta i denna spännande utveckling o dra mitt strå till stacken.
    Hälsningar Gunnel

Lämna ett svar till Vackra Spel Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum gavs ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen, 2005-2023 men har nu gått vidare i en annan digital form – Inblick.

Ansvarig utgivare

David Johnsson, vd, TMF
Trä och Möbelföretagen