Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Checklistan / Ta din digitala marknadsföring
till nästa nivå

Ta din digitala marknadsföring
till nästa nivå

Okej, din webbsida är på plats och är uppdaterad med aktuell information. Men sedan då? Så här kan du arbeta för få större avkastning på din marknadsföringsinvestering på nätet. 

Det är inte mer än tio år sedan en jpeg-bild med företagslogga och kontaktuppgifter kunde fungera som webbsida. Men i dag ser det annorlunda ut. Med ny teknik har alla företag möjligheter att möta sina besökare på ett intressant och relevant sätt. Denna checklista är tänkt att fungera som inspiration för ditt digitala arbete.

1. Skapa en digital strategi
Ett strategidokument kräver att vi tänker till och fattar beslut. Samtidigt som vi bestämmer oss för vad vi ska göra bestämmer vi oss för vad vi inte ska göra.
Börja här:   Se över din digitala närvaro i dag. Fundera på vad du vill uppnå, vem du vill nå och vilka verktyg du behöver. Samordna aktiviteter på nätet med din övriga marknadsföring.

2. Gör en sajt för dina besökare
Många företagssajter berättar vad företaget tycker är viktigt på ett sätt som företaget tycker att det ska berättas. Vänd på det. Det är besökarnas intresse som ska styra.
Börja här:  Ta reda på vad som lockar dina besökare på din sajt. Prioritera innehåll som många tar del av. Använd dina statistikverktyg för att se vad besökarna är ute efter. Du kan också använda andra källor för din research, från de frågor din kundtjänst tar emot till regelrätta målgruppsundersökningar.

3. Skapa en levande sajt
Att bygga en företagshemsida är ett digert arbete. När den väl är lanserad, är risken stor att utvecklingen avstannar.
Börja här:  Håll startsidan vid liv. Uppdatera information på olika delar av sidan, för att sajten ska kännas fräsch också tredje gången jag besöker den. Lyft fram händelser, produkter och människor.

4. Öka konverteringen
Konvertering handlar om att få en intressent att bli en faktisk kund. För e-handlaren gäller det att få dem som plockar ihop en varukorg att också gå igenom kassan.
Börja här:  Att öka konverteringen är svårt och det finns inga gyllene lösningar. Du hittar mycket kunskap och många knep på nätet. Kanske kan det löna sig att investera i några konsulttimmar?

5. Låt folk hitta dig
Har du väl investerat i en webbsida ska du se till att människor hittar till dig. Annonser är ett sätt, men det blir väldigt dyrt. Då kan sökmotoroptimering vara en mer lönsam investering. Optimeringen gör att sökmotorer som Google har lätt att hitta din sajt.
Börja här:  Känner du dig osäker på vad sökmotoroptimering handlar om så bjuder Google själva på en bra guide – du hittar den på:
http://bit.ly/seoguide_google.

6. Öppna upp för dialog
På webben har du möjlighet till en dialog med din målgrupp. Grundkravet är att du är intressant. Via sociala medier kan du förstärka din relation till dina kunder. På vilka plattformar du ska finnas och vad du ska är individuellt.
Börja här:  Fundera på varför någon skulle vilja interagera med ditt företag på webben. Se över vilka resurser du har och vilket innehåll som intresserar din målgrupp.

7. Rörlig bild berör
Billigare teknik och mer kraftfulla uppkopplingar gör att video blir allt vanligare på webben. Det är ett bra format för allt från instruktioner till varumärkesbyggande.
Börja här:  Det svåraste med video är inte själva filmandet eller publiceringen, utan att skapa bra manus.

8. Bli mobil
Besök din egen sajt från mobiler och läsplattor. Fungerar sajten mobilt? Tillgodoser den de behov du kan tänka dig att den mobila besökaren har?
Börja här:  Ta en titt i dina statistikverktyg så får du reda på om du många besökare från mobila enheter. Om svaret är ja kan det vara värt att överväga en investering för att tillgodose deras behov.

Text Per Torberger

Relaterade artiklar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum är en medlemstidning som ges ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen.
Trä och Möbelföretagen