Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Insikt / Innovationslust ska nå unga

Innovationslust ska nå unga

Med kampanjen ”Chair of Attention” och Instagramplattformen TM_X (Trä- och Möbelexperimenten), vill TMF visa hur teknik, design och hantverk kan göra skillnad i människors vardag. Kampanjen har uppmärksammats i medierna och skapat stort engagemang i sociala medier. TMF:s kommunikationschef berättar om satsningen för att nå fram till unga och öka kännedomen om trä- och möbelbranschen.

Anne Rådestad, TMF

Anne Rådestad, TMF

Det hela började egentligen för ett år sedan när vi tog vi fram en kommunikationsstrategi för våra digitala kanaler. Kommunikation driver förändring och utveckling och vi ville bli betydligt mer närvarande i sociala medier, och kommunicera för att engagera och beröra, säger Anne Rådestad, kommunikationschef på TMF.

Trä-och möbelbranschen växer och behovet hos företagen att rekrytera rätt kompetens är väldigt stort. Samtidigt har det varit svårt för företagen att hitta personer med relevant gymnasie-eller högskoleutbildning. Många av de utbildningar som förväntas leda till karriärer inom trä-och möbelindustrin har också svårt att locka elever, och en del utbildningar har dessutom försvunnit.

– Därför är ungdomar en av våra prioriterade målgrupper, och vi behöver i vår kommunikation vara relevanta och intressanta för dem. Vi vill öka kännedomen bland unga om att branschen finns och vilka yrken och framtidsmöjligheter som erbjuds hos medlemsföretagen.

Varför hamnade fokus på innovation?

– Vi vill fånga ungas intresse för att skapa och göra nytt, och deras intresse för att förbättra samhället. Det kan handla om att göra om befintliga prylar eller komma på helt nya som gör livet bättre och enklare.

Varför är det så svårt att rekrytera unga?

– Många har en väldigt otydlig bild av vad trä-och möbelindustrin är och alltför få vet vilka jobb som våra branscher erbjuder, och väljer yrken de redan känner till i stället. De känner inte till vilka spännande varumärken och produkter det handlar om, att arbetsmiljön är fräsch, ofta med den senaste tekniken och en spännande och utvecklande produktionsmiljö. Det vill vi ändra på, och kommunikationen är ett viktigt verktyg för att lyckas med det.

”Chair of Attention” är en möbelinnovation som har tagits fram tillsammans med fem elever från Linnéuniversitets designlabb. Några av eleverna har intervjuats i medierna om projektet, bland annat i SVT.

– Det har varit särskilt roligt att göra detta tillsammans med studenterna på Linnéuniversitetet. De har på ett jättefint sätt verkligen visat

oss vad man kan åstadkomma med en bra idé, design och hantver

Hur har medlemsföretagen reagerat på kampanjen?

– Deras engagemang har också varit stort och vi har fått väldigt positiv feedback – de tycker att det här är ett spännande sätt att kommunicera.

Hur fortsätter arbetet?

– TM_X är en plattform som ska leva över tid, så nu kommer vi att jobba aktivt med att fortsätta att skapa innehåll som engagerar och berör Vi har även tagit fram formadinframtid.se där vi samlat fakta, röster och annat inspirerande för alla som funderar på att välja en av våra utbildningar.

Följ TM_X

Instagram: @tmx_swe

Webb: formadinframtid.se

Facebook: traomobel

TMX-Chair-of-AttentionArtboard 8 TMX-Chair-of-AttentionArtboard 13 TMX-Chair-of-AttentionArtboard-20 TMX-Chair-of-AttentionArtboard 2 TMX-Chair-of-AttentionArtboard 7 TMX-Chair-of-AttentionArtboard 9

Relaterade artiklar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum är en medlemstidning som ges ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen.
Trä och Möbelföretagen