Teknikcollege ger industrin en ljusare framtid
Bristen på kompetent arbetskraft är något som drabbar många TMF-företag i behov av att rekrytera. Teknikcollege är ett koncept som på sikt ska göra bristen mindre. För att lyckas krävs företagens engagemang.
Text Per Torberger
Teknikcollege är ett koncept och en modell för kvalitetssäkring som har tagits fram för att säkerställa industrins kompetensförsörjning. Utbildningar som lever upp till ett antal kriterier får möjlighet att använda namnet Teknikcollege.
Christina Flank Elffors, processledare för Teknikcollege i Hälsingland, berättar:
– Teknikcollege handlar om att man använder det offentliga utbildningssystemet och genom samverkan mellan bland annat företag, utbildningsanordnare, arbetsförmedling, studie- och yrkesvägledare, näringslivsenheter och andra arbetar för att optimera de utbildningar som är relevanta för industrin.
Samarbetet leder till bättre utbildningar på en högre nivå, enligt Flank Elffors, och konceptet Teknikcollege är i dag Sveriges största plattform för kompetensförsörjning.
Teknikcollege i Edsbyn är ett bra exempel på en djup samverkan mellan trätekniska utbildningar och träindustrin. Så djup att den har påverkat andra tillverkande teknikföretag i regionen att göra likadant.
– Bland annat finns ett gediget program för hur praktikanter tas emot på företagen, säger Christina Flank Elffors.
Bakom Teknikcollege står Industrirådet, en sammanslutning av både arbetsgivar- och arbetstagarparter av vilka Trä- och Möbelföretagen är en. Teknikcollege startades 2004 och finns i dag på orter från Trelleborg i söder till Kalix i norr. Bland de 2000 företag som är engagerade finns både börsnoterade bjässar – som SKF och Stora Enso – och mindre aktörer.
Teknikcollege är uppbyggt på regioner som skapas av företag, skolor, arbetsförmedlingen och andra aktörer i minst tre samverkande kommuner.
– De här olika aktörerna träffas och diskuterar vilka behov näringslivet har, sedan försöker de matcha utbildningarna som finns mot dessa behov, säger Christina Flank Elffors. För att sedan bli en del av Teknikcollege behöver de uppfylla de tio kvalitetskriterierna. I korthet lyder de:
- Teknikcollege har ett regionalt perspektiv och är en gemensam resurs för berörda kommuner och tekniskt inriktade företag.
- Infrastruktur som möjliggör kvalificerad teknisk utbildning på olika nivåer samt samverkan mellan olika grupper.
- Utbildningsverksamheten har en tydlig profil och regional prägel.
- Samverkan med arbets-livet – företagen har majoriteten.
- Den regionala styrgruppen ansvarar för utbildningens kvalitet.
- Verklighetsanpassad lärmiljö som stimulerar kreativitet.
- Maskiner och utrustning av hög kvalitet.
- Sammanhållna arbetsdagar och verksamhetsanpassad bemanning.
- Lagarbete och ämnes-integration – lärarna har gemensamt ansvar för de studerandes lärande och utveckling.
- En stor andel arbetsplatsförlagt, handlett lärande.
– Kriterierna skapar en grundstruktur och kontinuitet. Utan det är det lätt att bra metoder och idéer som initieras med tiden rinner ut i sanden, menar Christina Flank Elffors.
I grund och botten handlar det om att de olika aktörerna tillsammans skapar dynamiska utbildningar som motsvarar de behov som finns i industrin. Detta stäms av löpande under utbildningen, som justeras om behoven förändras under den tid utbildningen pågår.
– Att se till att utbildningarna har det innehåll och den nivå som motsvarar de behov som finns är en grundbult i det vi gör. De utbildningar som ingår i Teknikcollege har sin grund i näringslivets behov, säger Christina Flank Elffors.
Teknikcollege är inte bara poppis hos kommunpolitiker. De 2 000 företag som samverkar med konceptet ger en tydlig vink om hur näringslivet ser på Teknikcollege. Företagens engagemang varierar.
– De kan vara väldigt operativa och jobba i en styrgrupp, men det kan också handla om att ta emot praktikanter och exjobbare, ordna studiebesök och att delta i vissa utbildningar och kurser. Det är helt upp till företagen i vilken utsträckning de har möjlighet att engagera sig, säger Christina Flank Elffors.
Företagens närvaro innebär att kvaliteten på utbildningarna höjs. Behovsmatchningen är en del i detta, en annan är att både lärare och elever får tillgång till modern utrustning.
– Samarbetet med företagen innebär att studenterna via de olika aktiviteter som sker hos företagen får tillgång till både ny och högteknologisk utrustning, säger Christina Flank Elffors.
– Det finns också många exempel på att lärare deltar i företagsinterna utbildningar när nya maskiner installeras – det ökar och aktualiserar kunskapen.
Grunden för Teknikcollege är företagen. Utan näringsliv, inget Teknikcollege. Inom vissa branscher skulle fler aktörer behöva engagera sig. Det gäller bland annat trä- och möbelindustrin.
– Oavsett om man är jättestor eller jätteliten kan alla vara med och påverka. Det är enkelt att börja engagera sig, det är bara att ringa ordföranden för den lokala styrgruppen, den rektor som är ansvarig för utbildningarna, eller processledaren i regionen, säger Christina Flank Elffors.
– Det är ett tacksamt jobb och vi skapar smarta forum som säkerställer tillväxt och konkurrenskraft. Det är det det handlar om.
Så engagerar du företaget i Teknikcollege
- Delta operativt. Sätt dig i styrgruppen och var med och diskutera utbildningarnas innehåll med utbildningsanordnare och andra aktörer.
- Ta emot studiebesök.
- Ta emot praktikanter och ge dem handledning under en viss tid. Eller erbjud sommarjobb.
- Föreläs på en utbildning.
- Ta fram studieövningar baserade på verkligheten för ditt företag.
1 kommentar
Pingback
8 oktober, 2015