Näringsliv för klimatet
Klimatet krisar och allt pekar på att människan är ansvarig. En ny rapport från Svenskt Näringsliv visar vilka klimatutmaningar de svenska företagen står inför. Och vad de kan göra för att klara dem.
År 2013 nådde de globala koldioxidutsläppen 36 000 miljoner ton – de högsta nivåerna någonsin. Motsvarande siffra för Sverige var under 2012 45 miljoner ton, motsvarande endast 0,13 procent av alla länders sammanlagda utsläpp. Men trots att Sverige alltså är en minimal spelare på den globala klimatarenan menar Svenskt Näringsliv att det är viktigt att svenska företag tar ett större ansvar i frågan.
– Klimatfrågan är global och det spelar ingen roll var koldioxiden kommer ifrån. Sedan ska man inte tro att vi i Sverige ensamma kan lösa problemen. Men vi måste försöka hitta sätt för de svenska företagen att skapa större klimatnytta för mer än bara vårt land, säger Maria Sunér Fleming (bilden) som jobbar med energi- och klimatfrågor på Svenskt Näringsliv.
Tillsammans med kollegan Linda Flink har hon sammanställt rapporten ”Global klimatnytta genom svensk konkurrenskraft”, som kom i november 2014. I rapporten går de båda igenom vilka utmaningar Sveriges olika tjänste- och produktionssektorer måste klara för att kunna minska sin klimatpåverkan. Svårast beräknas industri- och transportsektorn få det, och det är också här utsläppen i dag är som störst. Men hur ser det då ut för trä- och möbelindustrin?
– Om vi tittar på exempelvis byggsektorn kommer den stora miljöpåverkan från byggprocessen och de material man använder. Trä och trämaterial är undantaget eftersom det så uttalat är en koldioxidneutral resurs. När man bygger med trä sätter man inbäddad koldioxid någonstans där det kommer att stå väldigt länge. Därför har trä väldigt positiva inbyggda egenskaper, under förutsättning att man sköter skogen på ett korrekt sätt, menar Maria.
När det kommer till möbelindustrin blir det lite mer komplicerat att hitta en överskådlig lösning. Dels eftersom den täcker in flera olika sektorer som alla har individuella problem. Men också på grund av vår inställning till konsumtion.
– Dagens samhälle har en mycket högre förbrukningstakt än tidigare. Möblerna blir billigare och folk tröttnar fortare på dem. En högre omsättningstakt skapar större utmaningar. Den insikten gör att det blir avgörande för företagen att ta fram möbler på rätt sätt. Hur ser produktions- och leverantörsleden ut? Hur tar man hand om materialen när de nått sin livslängd? Det är viktiga frågor för möbelproducenterna.
Men trots att det finns en uppenbar problematik i en högre omsättning pekar rapporten mot att en minskad svensk produktion inte nödvändigtvis ger ökad global klimatnytta – snarare tvärtom.
– Att minska klimatutsläpp genom att avveckla verksamheter i Sverige är inte en hållbar lösning. Då flyttar man oftast bara problemen och dessutom förlorar man arbetstillfällen. Om vi däremot till exempel skulle exportera mer färdiga högförädlade produkter med trä som bas, tillverkade på ett klimatsmart sätt, skulle det vara bra både för den svenska ekonomin och för klimatet. Det skulle kunna vara en strategi för träsektorn.
Enligt Maria har klimat- och miljöfrågan nu på allvar tagit sig in i styrelserummen hos de svenska företagen.
– I Sverige hamnar frågan högt upp på agendan jämfört med företag från andra delar av världen, där tillväxt istället är det överordnade målet. Vi gjorde nyligen en enkät bland små och medelstora företag och frågade vad deras största drivkraft var. Då såg vi att miljönytta som ett kundkrav var väldigt effektivt. Men det fungerar i båda riktningarna. Att arbeta miljövänligt stärker ju även det egna varumärket.
Text: Magnus Ekbladh
Så kan ditt företag utveckla miljönyttan
- Mät ditt företags klimatpåverkan i alla led, både inom transportkedjor och i egna processer. Våga sätta mål och ha en ambition med ditt miljöarbete.
- Ställ krav på råvaruproducenter och -leverantörer. För träförädlande företag är det viktigt att säkerställa att det sker återplantering och återväxt.
- Ställ krav på processer och transporter. Finns det alternativ som kan minska klimatpåverkan? Det kan i synnerhet vara bra att tänka på vid nyinvesteringar.
- Var effektiv. Om energiprocesserna effektiviseras minskar spill och energiåtgång. De stora stegen kräver ofta mer pengar men det går att jobba med sådant även i små steg. Effektivisering är bra både för lönsamheten och konkurrenskraften.
- Se klimatfrågan som en långsiktigt strategisk fråga för ledning och styrelse. Vilka framtida affärsmöjligheter finns? Vilken anpassning behöver göras, både i förhållande till ett förändrat klimat och till en mer koldioxidsnål ekonomi?
Lämna en kommentar