Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Reportaget / Japan i Dalarna

Japan i Dalarna

_MG_5187bI Japan finns lika mycket skog som i Sverige. Tomoku Hus visar att det ändå finns en marknad för just svenskt trä i landet. Företaget i Insjön exporterar årligen 1300 modulhus till Japan. 

Text Magnus Hagström  Foto Simon Johansson

”Svenskt stål biter” har det hetat sedan Esaias Tegnér skrev sin dikt om Karl XII 1818. En uppdaterad version skulle kunna handla om det svenska träet som har väldigt högt anseende i Japan.

– Svenskt timmer är världens bästa, säger Toshinori Sato, vd för Tomoku Hus AB som finns på orten Insjön i Leksands kommun.

Det är det svenska träets förträfflighet och höga status i Japan som är nyckeln till företagets lyckade exportsatsning av modulhus i trä och trähuskomponenter. Tomoku Hus startade i Insjön 1991 sedan en tidigare husbyggare på samma plats gått i konkurs, och är i stort sett helt inriktad på den japanska marknaden. 96 procent av produktionen hamnar i Japan.

Hustillverkaren håller till i ett tiotal fina byggnader i blandad stil vid Österdalälven. Äldst är konferensrummet – ett klassiskt rött trähus från tidigt 1900-tal – och en hundra år gammal lagerlokal. Men i fabrikslokalerna är det modernt och prydligt. 69 anställda tar fram modulhusen som hittat sin marknad i Japan. I 130-miljonerslandet är trä sedan länge ett populärt material för ett hem, precis som i Sverige.

Trä finns ju på många håll i världen, inte minst i Japan som har lika stor andel skog som Sverige (64 procent), men kvaliteten och hanteringen skiljer sig åt. Tomoku Hus är en del av det japanska företaget Sweden House Company Ltd, vars grundare imponerades av den svenska kvaliteten när han reste runt i världen för att leta de bästa husen.

– Det svenska skogsbruket är välskött, ni tänker på hållbarhet och hugger inte ner mer än vad som årligen produceras. Även torkningsmetoderna är bra här, men där kanske andra länder håller på att komma i kapp, säger Toshinori Sato.

Det finns även andra egenskaper i det svenska som gör att det japanska företaget lagt sin verksamhet här.

– Affärsattityden i Japan och Sverige påminner om varandra. Ni har uttrycket ”lagom är bäst” och det är något som också japaner förstår sig på. När det gäller affärer uppskattar vi också långa relationer, ärlighet och att inte pusha på för mycket.

Däremot menar Toshinori Sato att svenska företag inte alltid är så benägna att hitta lösningar när det ställs nya krav. Och de har också en tendens att stänga helt i juli, något som känns främmande i japansk företagskultur. Å andra sidan, det som är överenskommet brukar alltid fungera, säger Tomoku Hus vd och jämför med när han gjort avtal i Polen:

– Där är företagen alltid positiva och går med på alla föreslagna förändringar i produkten, men det är inte alltid som förändringarna sedan verkligen genomförs …

Lotta Åhlander började som fabrikschef på Tomoku Hus i april 2009.

– Jag tror personalen upplever att man jobbar i ett japanskt företag även om det inte är exceptionellt annorlunda. Det märks i kvalitetstänkandet och att det är viktigt för dem med en stor kontrollverksamhet. En stor del av utvecklingsarbetet ska förankras i Japan. Men nyckeln till att vi finns här är skogsråvaran, det är svensk skog som eftertraktas och det känns tryggt för oss, säger hon.

Säljföretaget Sweden House visar redan med sitt namn att man säljer mycket på det svenska. Tomoku Hus vd, Mr Sato som han oftast kallas, konstaterar att det nordiska över huvud taget fungerar bra i Japan och nämner förutom självklarheterna Ikea och Volvo även Mumin, Marimekko och svensk popmusik. När det gäller just husbyggnad har Japan liksom Norden en lång tradition av att använda trämaterial, till skillnad från södra Europas stenhuskultur.

– Och själv tycker jag mycket om att bo och arbeta i Insjön. Relationen mellan mig som företagsledare och dem på golvet är ganska nära, vi känner att vi jobbar tillsammans. Folket i Dalarna är ärliga och ordentliga. Vi har bra personal!

En av dem på golvet är Lasse Gustafsson. Han kommer ursprungligen från Stockholm men har i likhet med Mr Sato också fallit för lugnet i Siljans-trakten. Lasse är robotoperatör och har jobbat på Tomoku Hus i tolv år. Han tycker att det märks att det är ett japanskt företag han är anställd i.

– Det är lite annan mentalitet. Jag värdesätter mycket att man får jobba med kvalitet och jag tycker att företaget över huvud taget månar om personalen, det känns som att vi på golvet har bra inflytande i företaget. Och det är tryggt, de säger inte gärna upp de anställda utan försöker hitta andra lösningar när orderingången är sämre. Att säga upp folk i Japan är att tappa ansiktet, menar Lasse Gustafsson.

I Japan byggs 700000 hus varje år och Tomoku Hus har en ganska liten andel – ungefär 1300 hus årligen. Hela husbranschen har haft nedgång i samband att den japanska momsen höjdes från fem till åtta procent i april 2014. Den förändringen gjorde att många potentiella husköpare såg till att köpa innan priserna höjdes. Även Tomoku Hus har märkt av konjunkturläget och man är inte lika många anställda i dag som när företaget var som störst för fem år sedan.

– Ändå känns det tryggt. Man säljer mycket på att det är svenskt och det skulle inte fungera att flytta produktionen, nyckeln till att vi finns här är den svenska råvaran, säger Lotta Åhlander.

En framgångsfaktor har varit att Tomoku Hus tillverkar små block.

– Japan är ett litet och tättbefolkat land och framför allt logistikmässigt, passar det bra att bygga med mindre block som vi tillverkar här i Insjön, säger Toshinori Sato.

När det gäller logistiken har Tomoku Hus dessutom hittat en fiffig lösning för transporterna till Göteborgs hamn där delarna sedan skeppas till Japan. Företaget har importföretaget Clas Ohlson Insjön i grannskapet och med dem har man hittat ett bra samarbete. De transportcontainrar som anländer med tåg till Clas Ohlson kan sedan utnyttjas både av Bergkvist-Insjön sågverk och Tomoku till att skicka sina produkter därifrån.

I och med att Tomoku Hus har japanska ägare finns förstås den kulturella kunskap som gör att man vet hur affärskontakterna ska skötas. Men även företagets svenska representanter har lärt sig vad man ska tänka på i kontakterna med Japan. Tomoku Hus tekniske chef Mats-Åke Pettersson har varit i företaget i 15 år och fått många erfarenheter.

– Det är väldigt viktigt att vara personligt engagerad, japanerna uppskattar långa relationer. Och vid det första besöket hos en kund ska man inte komma ensam utan vara flera. Det gäller att visa vilken vikt man lägger vid att etablera kunden, en ensam säljare signalerar inte att affärskontakten är viktig, säger Mats-Åke Pettersson.

En annan sak som Mats-Åke upplevt är att affärsutbytet ska vara en totalupplevelse. Kvalitet och leveranssäkerhet är självklara saker men också omsorg om detaljerna.

– Man jobbar mycket med känslor. Emballaget ska vara bra, broschyrmaterialet är viktigt.

Men viktigast är förstås själva husen. De svenska modulhusen tillhör det övre prissegmentet och anses lite exklusiva. Och så länge den svenska träråvaran håller hög kvalitet kommer troligen marknaden att finnas kvar i Japan. 22 procent av den svenska husexporten hamnar i Japan, och landet är därmed näst största exportland för vår del – bara Norge är större. För att läsa mer om företag i Asien läs SA Möbler har fått in en fot i Kina och OH Sjögren säljer exklusiva möbler i Sydkorea.

/Faktaruta 1/

Tomoku hus AB 

Lotta Åhlander, Mats-Åke Pettersson och Toshinori Sato.

Lotta Åhlander, Mats-Åke Pettersson och Toshinori Sato.

Grundat: 1991 köpte Tomoku ett husföretag som funnits på platsen sedan 1920-talet.

anställda: 69.

Ägare: Tomoku Hus AB är dotterbolag i koncernen Tomoku Company Ltd. Moderbolaget heter Tomoku Company Ltd och är ägare till 60 procent av aktierna. Övriga ägare är Sweden House Company Ltd samt minoritetsägarna Mitsubishi Corporation Ltd och Mitsubishi International GmbH.

Relaterade artiklar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum gavs ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen, 2005-2023 men har nu gått vidare i en annan digital form – Inblick.

Ansvarig utgivare

David Johnsson, vd, TMF
Trä och Möbelföretagen