Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Reportaget / Andreas Ek – en obotlig optimist har hittat sin bransch

Andreas Ek – en obotlig optimist har hittat sin bransch

ANDREAS EK

Småhusbyggnationen måste komma igång. Det är branschens största utmaning. Andreas Ek på Nordiska Hus satsar i motvind och tror på bättre tider för trähusindustrin.

Andreas Ek är den som vågar. Precis när ­branschen var på väg ner valde han att tillsammans med Per-Inge Johansson att starta Nordiska Hus.

– Jag är en obotlig optimist. Om två till tre år är branschen på väg uppåt igen. Det måste den vara! säger Andreas som är försäljnings- och marknadschef på Svensk Husproduktion.

2006 när många drog sig för att bygga tog han och sambon Linda dessutom första spadtaget till sitt eget hus på Värmdö.

– Det är min personlighet. Jag drivs snarare av det osäkra än att skrämmas av det, säger Andreas som beskriver sig själv som positiv och marknadsinriktad.

Företaget Svensk Husproduktion finns där i bakgrunden, men syns inte så mycket utåt. Varu­märkena som kunderna ser är i stället ”nya” Nordiska Hus, etablerat för lite mer än ett år sedan och LB-hus som gick i konkurs i februari 2012. LB-Hus köptes efter budgivning upp av bland annat Andreas och Pelle tillsammans med investment­bolaget Provator och i samma veva bildades Svensk Husproduktion.

– En chans som var för bra för att inte ta, säger Andreas om situationen att köpa konkursdrabbade LB-Hus samtidigt som de befann sig i uppstarts­fasen med Nordiska Hus.

Samtliga 50 medarbetare är anställda eller agenter i Svensk Husproduktion och kan jobba både åt Nordiska Hus och åt LB-Hus. Målen som är satta är för Svensk Husproduktion och det är att man ska upp i försäljning med 150–200 hus under 2013. Men det finns ändå tydliga skillnader mellan de båda delarna.

ANDREAS EKNordiska Hus är det ”lilla” företaget som inte heller vill bli för stort. Det andas personlighet och flexibilitet. Andreas säger att företaget inte nödvändigtvis ska bli så väldigt mycket större än vad det är i dag. Han vill bygga på ett mindre antal människor, men med ett högre kunnande. Där ser han en klar skillnad mot hur konkurrenterna arbetar. Nordiska Hus vill helt enkelt ha färre personer per hus.

– Alla hus inom Nordiska Hus börjar med ett vitt papper. Det blir alltid unikt, säger Andreas.

Om inte unikt, så i alla fall lite ovanligt är det att grundarna, där Andreas är en av dem, har valt att rensa bort vad han kallar krimskrams. Det går att bygga hus som håller hög kvalitet, från ritning till färdigt hem, utan att lägga över en massa onödiga kostnader på husköparna.

– Marknadsföringen garanterar inte kvaliteten på huset. Så vi har slimmat organisationen. Tagit bort en del krusiduller, säger Andreas.

Det som är kvar när det onödiga är bortrensat är det som kunden ska betala för; ritandet, planerandet, byggandet och färdigställandet, inget annat. Varje kund får bära sina egna kostnader.

– Ofta gör man husbyggande svårare än vad det är, säger Andreas och berättar att marknadsföringen framförallt sker genom mun till mun-metoden.

Nordiska Hus är tänkt att befinna sig i ett litet högre prissegment med kunder som vet vad de vill ha. Det är en storstadsprodukt med marknader framförallt i Stockholm och Göteborg.

– De som anlitar Nordiska Hus kanske inte bygger sitt första hus, utan kanske är inne på sitt andra eller tredje, säger Andreas.

Företaget befinner sig fortfarande i nystartsfasen. Att bygga hus må vara enkelt, men det går inte snabbt; 6-7 månader innan det är dags för fabriken i Vetlanda eller Bromölla och sedan ytterligare cirka 20 veckor innan huset är klart för inflyttning. Men för de hus som är färdiga har det gått bra. Riktigt bra. Andreas är glad och stolt över nollbesiktning av samtliga färdigställda hus.

LB-Hus skiljer sig från Nordiska Hus. En av Sveriges allra största husproducenter.

En klassiker, särskilt i södra Sverige, i dag ­etablerat på 20 olika ställen runt om i landet med Skandinaviens modernaste husfabrik i skånska Bromölla.

– LB-hus är för Skåne vad Volvo är för Göteborg, säger Andreas och ler stort.

Han har nära både till leende och skratt och än så länge, han fyller 37 år senare i år, låter han sig inte påverkas negativt vare sig av en osäker marknad eller av att han jobbar ungefär 60 timmar i veckan.

Andreas började tidigt som säljare. Redan som 18-åring arbetade han i en byggvaruhandel hemma i Uddevalla.

– Det var då jag lärde mig 2 tum 4.

Men annars var det hemelektronikbranschen som blev Andreas första ”riktiga” bransch. När han var 22 år startade han ett Siba-varuhus i Sundsvall, men blev ”lappsjuk”, som han säger. Drog till Stockholm och gjorde om resan där, resultatet blev ett Siba-varuhus i Huddinge.

2002 kom han så till Trivselhus och blev dess vd 2008.

– Det var härliga år försäljningsmässigt. Kanske hade marknaden börjat svaja något, men alla var nog lite fartblinda, säger han.

Det var också på Trivselhus han träffade sin sambo Linda som i dag arbetar inom köksbranschen. I sommar gifter de sig ute på Värmdö där de bor med de båda barnen Olivia och Wilma i sitt andra byggda hus.

ANDREAS EK

Andreas ser sig som en ”trähuskille”. Det handlar långt ifrån bara om business.

– Jag gillar hus överhuvudtaget, men det är en mycket större känsla med trähus. Trä är lite av en religion i Sverige och det tycker jag att vi ska försöka att bevara.

Andreas tycker att trähusbranschen är en ganska konservativ bransch.

– Den har inte haft samma utveckling som andra branscher. Därför går det med relativt små medel att göra stora saker.

Han har bara positivt att säga om de företag han jobbat i tidigare som till exempel Trivselhus.

– De är alla jättefina företag i grunden, men kanske inte alltid förändringsbenägenheten i den här branschen är den största. En rejäl dos med nytänkande är nästan A och O för att lyckas, säger Andreas och tillägger att om det är något som inte fungerar måste man ändra på det.

En korrekt analys av läget, och kanske lite obotlig optimism, säger honom att det är på väg uppåt igen.

– Det är helt klart mer på gång efter årsskiftet än vad det var före. Inte nödvändigtvis i orderböckerna än, men det är absolut mer att bearbeta, säger Andreas som anser att byggläget egentligen är riktigt bra.

– Vi har mark att tillgå, jättebra entreprenörer, låga räntor, pressade priser. Det är så mycket som samverkar till ett bra läge. Baksidan är att kommunerna krånglar till det, säger han.

Han tycker att det ibland verkar som att kommunerna inte känner till innebörden av att bygga hus i dag och anger som exempel faktumet att alla hus som byggs i dag är energisnåla.

– Vissa kommuner är klockrena, andra jätte­jobbiga med bygglov, säger Andreas utan att nämna några namn.

Men han låter förstå att oftare blir det mer problem med storstadskommunerna, läs Stockholm. Mindre kommuner är ofta mer anpassningsbara.

Han är medveten om att det inte är så mycket ett enskilt företag kan göra för att försöka påverka kommunerna och tycker därför att TMF:s lobbyarbete är så viktigt.

Branschens största utmaning är lätt att peka ut: småhusbyggnationen måste komma igång. Det finns en stor osäkerhet hos kunderna enligt Andreas.

–  De är rädda för att inte få lån och vågar inte bygga i dag. Det här är ett branschneutralt problem och något vi måste hjälpas åt med. Om inte vi sett en positiv förändring om två till tre år när det gäller småhus får det väl bli ett nytt miljonprogram, säger Andreas.

Fakta/Svensk Husproduktion

  • Tillverkar småhus under namnen Nordiska Hus och LB-Hus.
  • Bildades i novem­ber 2011.
  • Ägs delvis av Provator vars fokus ligger på att förvärva bolag som hamnat i ekonomiska svårigheter.
  • Nordiska Hus har fabrik i Vetlanda och LB-Hus i Bromölla.
  • Cirka 50 anställda/agenter.
  • Målet under 2013 är att öka försäljningen med 150–200 hus.

Fakta/Andreas Ek 

  • Född: 1976.
  • Bor: På ­Värmdö utanför ­Stockholm.
  • Gör: För­säljnings- och ­marknadschef Svensk ­Husproduktion.

Text: Maria Persson 
Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

Relaterade artiklar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum gavs ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen, 2005-2023 men har nu gått vidare i en annan digital form – Inblick.

Ansvarig utgivare

David Johnsson, vd, TMF
Trä och Möbelföretagen