Tillsammans är vi starkare
Utvecklade samarbeten mellan köpare och leverantör är en viktig förutsättning för en konkurrenskraftig trä- och möbelindustri. Axel Lindelöf och Adam Hermansson har analyserat relationen köpare-leverantör inom möbelbranschen.
Text Katarina Brandt
Varför valde ni att göra ert examensarbete vid Handelshögskolan i Jönköping om just leverantörssamarbete inom möbelbranschen?
– Tanken väcktes i november förra året när vi deltog vid ett rundabordssamtal till vilket både möbelproducenter och leverantörer bjudits in. Man pratade ganska öppet om hur konkurrenskraften för hela möbelindustrin skulle kunna förbättras om relationerna mellan tillverkare och leverantör utvecklades. Tidigare forskning inom affärsrelationer generellt har i huvudsak haft antingen köparens eller säljarens perspektiv. Vår ambition har varit att ta ett helhetsgrepp och belysa hur bägge parter ser på saken.
Och hur gick ni vidare?
– Vi följde upp rundabordssamtalen med intervjuer och en enkätundersökning i segmentet design- och kontorsmöbler. Överlag känns det som att man har samma prioriteringar när det gäller att förbättra sina relationer till varandra.
Vad fungerar och vad behöver förbättras i relationerna?
– Vi tror att de mest konkurrenskraftiga relationerna ligger på en mer strategisk nivå där man diskuterar hur man kan underlätta för varandra. För att nå hit krävs en högre interaktionsnivå och att man involverar varandra tidigare i olika processer. I Sverige tror vi att det kan vara svårt att konkurrera med pris när många konkurrenter har tillverkning i lågkostnadsländer. Vi har däremot andra värden som kan lyftas, till exempel flexibilitet, kvalitet och innovationsförmåga.
Vad skulle ni säga är unikt för just möbelbranschen?
– Det är en bransch med stort hantverkskunnande men också en bransch som kännetecknas av många små företag. Det gör att resurserna i många fall är begränsade och att ledningen kan ha många olika funktioner i företaget.
Hur hoppas ni att ert arbete ska tas emot?
– Förhoppningen är att vår genomlysning kan lyfta frågan och att man faktiskt börjar diskutera vilka relationer man har till sina leverantörer och hur dessa kan förbättras.
Axel Lindelöf
Ålder: 25 år.
Gör: Nyligen utexaminerad från Handelshögskolan i Jönköping
Framtidsplan: Kommer att börja arbeta på IT-företaget Evrys logistikavdelning till hösten.
Adam Hermansson
Ålder: 27 år.
Gör: Nyligen utexaminerad från Handelshögskolan i Jönköping
Framtidsplan: Kommer att börja arbeta på dotterbolaget Evry Business Applications med fokus på extended ERP i höst.
Lämna en kommentar