Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Aktuellt / Svenska hem i Paris

Svenska hem i Paris

Sex lägenheter i Svenska institutets 1500-talspalats i Paris har inretts och möblerats med föremål från 45 svenska företag. Under september månad de kommande fem åren är det öppet hus i gästlägenheterna.

I början av september invigdes Svenska institutets sex gästlägenheter i Paris Maraiskvarter. Lägenheterna är inredda av svenska designers med produkter från svenska möbeltillverkare och fram till den 13 oktober var det öppet hus i lägenheterna i det gamla 1500-talspalatset. Under de kommande fem åren kommer lägenheterna också att visas för allmänheten under september, övrig tid ska de bebos av hundratal svenska gäster inom kultur, humaniora och naturvetenskap som besöker staden.

Lägenhetsprojektet kallas Hem x 6 och utgjorde startskottet för Swedish Design Moves Paris, en säsong med nutida svensk design och hantverksskicklighet för den franska allmänheten. Därutöver visades Nationalmuseums utställning, Designprocesser, som synliggör skapandeprocessen från material till föremål.

1. Hyllning till en ikon

Inrett av Anna Kraitz med möbler från Carl Malmsten.

1. Inrett av Anna Kraitz med möbler från Carl Malmsten.

Carl Malmsten AB och formgivaren  har velat skapa en miljö där historia och samtid möts. Alla möbler är formgivna av Carl Malmsten och genomsyras av Anna Kraitzs arbete som sätter ursprunget, hantverksskickligheten och 2000-talets influenser i förgrunden. Bland de utvalda möblerna finns fåtöljen Hemmakväll, från 1956, sidobordet Släden, ett bockbord, karmstolen Widemar, golvlampan Staken och den handgjorda blommiga 30-talstapeten Campagna som ursprungligen ritades för Svenska institutet i Rom 1939.

2. En interiörens filosofi

2 Klassiker från Estrid Ericssons och Josef Franks Svenskt Tenn.

2. Klassiker från Estrid Ericssons och Josef Franks Svenskt Tenn.

Estrid Ericsson och Josef Frank skapade Svenskt Tenn i en anda där det inte ”spelar någon roll om man blandar gammalt och nytt, blandar möbelstilar, färger och mönster. Saker som man tycker om kommer ändå av sig själva smälta samman till en lugn enhet”. Andan förespråkade en tidlös och inkluderande miljö där föremålen tycks ha placerats ut slumpmässigt. Det är så gästlägenheten ska uppfattas. Den är färgglad och bekväm, funktionell och välkomnande.

3. En kreativ dubbelduo

Träsömnad i samarbetet mellan Gärsnäs och Färg & Blanche.

3. Träsömnad i samarbetet mellan Gärsnäs och Färg & Blanche.

Samarbetet mellan möbelföretaget Gärsnäs och formgivarna Färg & Blanche spänner över många år, vilket märks i det här projektet. Förkärleken för ett hantverksmässigt tankesätt och intresset för ny teknik utmärker kreativiteten hos dem båda. Den nyskapande träsömnadstekniken (trä som sys ihop med symaskin) sätter sitt signum på rummet. Vid entrén finns en sex meter lång plywoodskiva i ek med ett sömnadsmönster som lyfter fram föremålen runtomkring: spegeln, hyllorna och väggbordet. Några av föremålen, till exempel belysningen, är specialtillverkade för rummet av Färg & Blanches egen studio och har inte visats tidigare.

4. Ett eget rum

4. Dux skapade tillsammans med arkitektbyrån Septembre ett rum.

4. Dux skapade tillsammans med arkitektbyrån Septembre ett rum.

Projektet som möbelföretaget DUX och arkitektbyrån Septembre Architecture & Urbanisme står bakom anspelar på Virginia Woolfs essä ”Ett eget rum” och är en hyllning till kvinnliga konstnärer genom historien. Septembre har inspirerats av poeten och konstnären Greta Knutson (1899–1983) som använde sin familjeförmögenhet för att bygga ett hus till sig själv och sin man, poeten och dadaisten Tristan Tzara. Eftersom huset inte rymde ett ordentligt arbetsrum åt Greta Knutson, lät hon bygga en liten arbetslokal på terrassen. Gästlägenheten vill påminna oss om Greta Knutsons ”egna rum”. Projektet lyfter även fram ytterligare en konstnär: formgivaren Bruno Mathsson. Vid fönstren står hans fåtölj Karin, som producerades av Dux och fanns med vid invigningen av Svenska institutet 1971.

5. Ett eko från två residens

5. Franskt och svenskt av TEA arkitekter och Ulf Agnér.

5. Franskt och svenskt av TEA arkitekter och Ulf Agnér.

I lägenhet 5 förenas två storslagna referenser genom konceptet ”Entre cour et jardin” av TEA arkitekter – och inredningsarkitekten Ulf Agnér. Referenserna är Hôtel de Marle, som uppfördes 1562 i hjärtat av Marais-kvarteren, och Kavaljersflygeln på Gripsholms slott, uppförd 1782. Kavaljersflygelns sviter av gästrum är i princip förebilden för det moderna hotellrummet och förebådar uppfattningen om vad ett tillfälligt hem skall erbjuda i form av funktion, komfort och intimitet. Här finns en bro mellan Sverige och Frankrike, en berättelse och inredning med direkt koppling till fransk och svensk kultur och konsthistoria.

6. Tv. skolor, ett projekt

6. Ett samarbete mellan två högskolor i Paris och Stockholm.

6. Ett samarbete mellan två högskolor i Paris och Stockholm.

Beckmans College of Design i Stockholm och Paris College of Art, en internationell högskola för mode, inredningsdesign och foto, ville skapa en gästlägenhet med hemkänsla. Den ska fungera att arbeta, laga mat, äta, sova, plocka undan, ha gäster och koppla av i. Ibland är det en boende i lägenheten, ibland ett par, ibland två kollegor. Formgivarna tog gemensamt fram ett tema för inredningen. Projektet startade i februari 2018 och pågar under två år. För studenterna i Paris är det en masterkurs och på Beckmans är det en del av skolans nyutvecklade alumniprojekt.

TEXT PEDER EDVINSSON FOTO RAPHAËL DAUNTIGNY

Relaterade artiklar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum gavs ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen, 2005-2023 men har nu gått vidare i en annan digital form – Inblick.

Ansvarig utgivare

David Johnsson, vd, TMF
Trä och Möbelföretagen