UNIK SATSNING ÄR BARA BÖRJAN
En ny innovation ska öppna dörren till cirkulära affärsmodeller för Glimakra of Sweden. Med den nya klicktekniken kan deras möbler enkelt demonteras för att restaureras och komma tillbaka på marknaden.
Man kan inte både äta kakan och behålla den. Men kan man sälja samma kaka flera gånger, få betalt för den och ha nöjda kunder som tycker att det smakar?
På Glimakra of Sweden i nordöstra Skåne tror man att det är fullt möjligt. Rent av nödvändigt. I deras cirkulära affärsmodell ingår det att skapa möbler som kunden inte tröttnar på. Och gör man ändå det, så kan man skicka dem tur och retur till fabriken och få tillbaka dem – som nya.
I början av 2020 lanserar man sin första cirkulära produkt. 2025 ska 50 procent av Glimakra of Swedens produktion vara anpassad till affärsmodellen.
Inne i fabriken i Glimåkra pågår tillverkning för fullt parallellt med att man bygger om och fräschar upp besöksdelen av anläggningen med ett modernt show room.
Det är mycket som är på gång. Kontorspersonal tar sig fram som i ”hela havet stormar” med ett leende medan de hoppar över skyddsplast och går slalom mellan hantverkare som lägger in det nya golvet.
Nybygget av Glimakra of Sweden pågår minst lika intensivt inne i vd:n Anders Barrklints, försäljningschefen Christian Dahlströms och designchefen Niklas Dahlmans huvuden.
När Trä- & Möbelforum besöker Glimåkra är det kort tid till Stockholm Furniture & Light Fair och det märks att det finns en spänning inför vad företaget kommer att visa upp som den första produkten som anpassats till den cirkulära affärsmodellen.
Det kommer att bli receptionsdisken Unique som får en nylansering, nu med en ny teknik för att lätt sätta samman möbeln respektive demontera den.
Fabrikens huvudprodukt var under många år vävstolar och på orten finns fortfarande ett vävstolsmuseum. Att byta spår till möbeltillverkning inriktad mot offentlig miljö och kontor var så klart en stor omställning på sin tid.
Nu är man på väg in i en ny omvälvande fas med cirkulär affärsmodell, vilket inte förändrar inriktningen på produkterna, men väl tänkandet och produktionsmetoderna.
I Glimåkra har man borrat djupt i vad det innebär att arbeta cirkulärt. De har dragit av lager efter lager på den cirkulära löken och tagit sig längre och längre in mot mitten och kärnan.
– Det är en process där man börjar att ifrågasätta något, det kan vara hur vi producerar någon detalj och så leder det ena vidare till något annat, säger Christian Dahlström.
När man talar om att arbeta cirkulärt och med ett aktivt miljötänkande så är det ett ord som ofta återkommer. Hållbart.
– En möbel behöver ju så klart vara hållbar ur ett rent fysiskt perspektiv. Vi gör kvalitetsmöbler som ska klara stora påfrestningar av dagligt slitage under lång tid i offentliga miljöer eller kontor utan att se slitna eller tråkiga ut, säger Anders Barrklint.
– Och de ska ju också vara hållbara på så sätt att man inte tröttnar på dem. Det ställer höga krav på designen. Klassiska utan att vara tråkiga. Om man tänker på möbler som tillverkades på 1980- eller 1990-talet så tror jag att de flesta skulle tycka att det mesta som gjordes då skulle upplevas som ganska daterat om man möblerade ett nytt kontor med det idag. Men det är den typen av krav vi försöker att ställa på de möbler som vi producerar, att de ska kännas relevanta även efter många, många år, säger Niklas Dahlman.
Utöver hög kvalitet på själva möbeln och designen så kommer tekniska lösningar in som en tredje viktig del i Glimakra of Swedens cirkulära vision.
– Välinge innovation har utvecklat en teknik som baseras på den som de använder för klickgolv och den använder vi nu på Unique och på kommande möbler. Genom den här nya tekniken behöver man inte borra och limma vilket gör att möblerna enkelt går att montera samman och ta isär utan att de skadas.
Det blir också platta paket som självklart också är bra för miljön, säger Christian Dahlström.
Det är viktigt – inte bara när möblerna ska skickas ut till kund, utan också när de skickas tillbaka till fabriken.
– Även om vi har lyckats bra med designen så kan man ju tröttna på en färg och en möbel i högsta kvalitet kan bli repig efter flitigt användande. Då kan man skicka tillbaka den till oss så kan vi måla om eller byta ut delar. Kunden får sedan samma möbel i retur, men i nyskick, säger Niklas Dahlman.
Plånboken brukar oftast överrösta samvetet. Går det att tjäna pengar på det här?
Här menar Glimakra of Sweden att svaret är ja, men att bollen ligger hos politikerna.
– Striktare upphandlingsregler där man för in cirkularitet som ett krav skulle underlätta för de producenter som redan vågat ta steget att ta fram produkter och metoder, säger Anders Barrklint.
– Vid upphandlingar i dag är det ju oftast enbart priset som avgör och då får man sällan kvalitetsmöbler, det säger sig självt, då får man slit och släng, menar han.
Men även mot kunder som inte har upphandlingsregler att ta hänsyn till menar Anders Barrklint att det finns konkurrenskraft i den cirkulära affärsmodellen om kunden själv vågar ta beslut med siktet inställt på framtiden.
– Kvalitet kostar och det gäller att kunderna vågar tänka långsiktigt. Om man tar in tidsaspekten så blir det inte dyrt. Tänk att ett bord eller en bänk håller i fyrtio år i stället för i tio år. Med en livscykelanalys är vi billiga – jättebilliga.
I cirkulär ekonomi brukar modellen med att hyra möbler och inredning dyka upp. Det är också en väg som Glimakra of Sweden är öppet för.
Mindre kunder som inte har råd att vara lika långsiktiga kan på det här sättet också vara en del av det cirkulära.
– Genom klicktekniken kan vi erbjuda möbler som är lätta att ta isär. Har vi hyrt ut möbler till en kund och får tillbaka dem så kanske vi kan sätta samman ett antal fräscha efter att slitna eller trasiga delar sorterats bort. Av de bortsorterade delarna kan kanske ytterligare möbler räddas efter att man fixat ytskick och reparerat. Sedan hyr man ut till kund igen, säger Christian Dahlström.
Logistiken kommer att bli en utmaning. Det får inte vara krångligt för kunden och det får inte bli onödiga glapp mellan att man skickar tillbaka möbler som ska ersättas.
Det finns utmaningar och behov av underleverantörer av till exempel monterings- och demonteringsservice och samarbeten med logistikföretag.
Trots att det är relativt tidigt i den cirkulära affärsmodellens evolution så har man i Glimåkra stor tilltro till framtiden som ser ljus ut.
– Det är ju inte sällan Sverige och Skandinavien leder utvecklingen och vi hoppas och tror att andra länder i Europa, Nordamerika och så småningom övriga världen följer den cirkulära trenden, säger Christian Dahlström.
– Vi har inget val – det finns ingen annan väg att gå, säger Anders Barrklint.
TEXT STEFAN SKOGMARK FOTO LARS DAREBERG
Lämna en kommentar