Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Checklistan / Checklistan: Så lyckas du på mässan

Checklistan: Så lyckas du på mässan

Att ställa ut på mässa är ett smart sätt att fördjupa relationen med dina kunder. Men det gäller att tänka igenom vad du vill uppnå. ”Krångla inte till det. Tricket är att vara extremt tydlig”,säger Mikael Jansson, mässexpert.

Mässor är en alldeles särskild slags marknadsföringskanal. De mest intresserade kunderna kommer till dig. Det finns ingen effektivare form av försäljning än att möta sina kunder ansikte mot ansikte. I och med att det sker på en mässa känner besökarna heller inte samma press som det kan vara att besöka ett försäljningskontor eller butik. Men kom ihåg att du är långt ifrån ensam om besökarnas uppmärksamhet. Konkurrensen är stenhård. Mikael Jansson är vd för Nordiska Undersökningsgruppen och utbildar, via affärsområdet Mässguru, företag i hur man ställer ut på mässa. Han menar att alldeles för många satsar för mycket på själva montern, som egentligen bara är ”en scen för din personal”.
– Montern är viktig, men inte allt. Man ställer ofta sina säljare i montern och tror att allt ska ordna sig. I mötet med besökarna är det mycket mer som gör intryck, säger han.
En tydlig trend bland utställare är att man i sin monter lyfter fram det som ligger nära naturen.
– Många använder ved på något sätt. Eller så plockar lyfter man in naturen genom växter. Det senaste åren har detta varit jättevanligt.
Lika viktig som själva mässan är också arbetet som tar vid efter. Och även här gäller det att kommunicera med kunderna på rätt sätt.
– Om du bara hinner 50 kundbesök de kommande veckorna efter mässan, ska du vara rak med det inför de som kommer därefter, säger Mikael Jansson.
Här är några saker att tänka på inför, under och efter mässan.

Varför ställer du ut?

För att få ut så mycket som möjligt av deltagandet måste du börja med att fråga dig själv varför du ställer ut. Vad är syftet med mässdeltagandet och vilka mål har du? Tänk också igenom vilka kunder du kommer att träffa och vilka deras behov är.
Tänk på att: Ett tydligt mål är övergripande för alla andra beslut och sätter riktningen för ditt mässdeltagande.

Marknadsför dig

Mässor är en del av din totala marknadsföring. Missa inte att i till exempel nyhetsbrev, kundtidning och annonser berätta att du ser fram emot att träffa nya och befintliga kunder på mässan.
Tänk på att: Har du koll på vilka som bloggar om din bransch? Om inte är det hög tid att ta reda på det. Det handlar om att vårda varumärket.

Planering är A och O

Börja i god tid att planera för mässan. Vem ska göra vad? Var ska trycksaker placeras? Det finns massor av småsaker att tänka på. Gör en budget så du har bra koll på alla kostnader.
Tänk på att: Ju bättre förberedd du är, desto mer tid har du för besökarna.

Bygga själv eller anlita proffs?

Har du tänkt bygga din monter själv eller anlitar du proffs? Det finns massor att tänka på för att få det att funka i praktiken. Ett vanligt misstag är att man vill visa upp allt. Effekten blir den motsatta. Jobba med en stor bild hellre en text. Det väcker uppmärksamhet.
Tänk på att: Budskap i knähöjd är det ingen som ser. Bygg hellre på höjden.

Kolla uppkopplingen

Om du behöver internet, kom ihåg att kolla upp vilka möjligheter som finns vid din monter. Om du bara behöver visa upp ett par sidor från din webbplats kan du spara dessa sidor på hårddisken.
Tänk på att: Datorstrul kan dyka upp när som helst. Ha en reservplan ifall det inträffar.

Efter mässan – uppföljning

Mässor genererar årligen affärer för miljarder kronor. Men långt ifrån alla ordrar tecknas direkt på mässan. Många företag skördar frukten av sitt mässdeltagande långt senare. Därför är det viktigt att man följer upp sina kontaker och förfrågningar noga.
Tänk på att: Uppföljningen är en minst lika viktig del av mässdeltagandet.

Motivera personalen

En engagerad personal i montern kan vara räddningen om allt annat går åt pipan. Alla ska veta varför de är där och dela målsättningen.
Tänk på att: Gör det enkelt för mässbesökarna. Klä er i enhetliga kläder så ni är lätta att känna igen.

Text: Kristofer Sandberg

Relaterade artiklar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum gavs ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen, 2005-2023 men har nu gått vidare i en annan digital form – Inblick.

Ansvarig utgivare

David Johnsson, vd, TMF
Trä och Möbelföretagen