Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Reportaget / Jakten på nya ägare

Jakten på nya ägare

Det går bra för Hilding Anders. På kort tid har den relativt anonyma sängtillverkaren fördubblat omsättningen till svindlande sju miljarder kronor.
Men det räcker inte. Målet är att bli störst av alla.
Och att säljas.

Alla Malmöbor känner till Kockums.
Men få vet att Europas största och en av världens ledande sängtillverkare har sitt huvudkontor på det gamla varvs­området.
Allt som skvallrar om sängjättens existens utåt är en diskret logga högst upp på en anspråkslös kontorsbyggnad i Västra Hamnen. En liten bit ner på gatan ligger Kockums gamla huvudkontor, ”Gängtappen”, från slutet av femtiotalet. Men i dag är de stora huvudkontorens tid förbi. Nu behövs inget kontorskomplex för att ratta en koncern med 30 fabriker och 7 000 anställda. Det räcker med ett kontor för 35 personer.

– Jag är så jäkla förkyld.
Anders Pettersson, koncernchef sedan februari i år, ursäktar sig och berättar att han varit och sett heavy metal-rockaren Ozzy Osborn.
– Det var kallt. Men kul, säger han.
Anders Pettersson är fiskarsonen från Simrishamn som skapade sig ett namn som koncernchef för biltillbehörsföretaget Thule.
Han ger ett rakt och frankt intryck när han beskriver Hilding Anders och sin syn på vad som ska göras. Känslan är att du får vad du ser. Och hans uppdrag är tydligt: att förädla och höja värdet på koncernen Hilding Anders och sälja företaget vid lämpligt tillfälle.
– När det blir vet jag inte, men jag skulle tro att bolaget byter ägare om två till fyra år. Vi kan sätta företaget på börsen, sälja till ett annat private equity-bolag eller till en industrialist. Men vi är hela tiden till salu, det ligger liksom i affärsidéns natur.

I dag ägs Hilding Anders av private equity-­bolaget Arle Capital Partners, där Anders Pettersson och parhästen Fredrik Arp, styrelseordförande i Hilding Anders, är två av intressenterna.
Affärsidén är att nosa upp onoterade företag, tillföra kapital och kunnande och höja värdet för att sedan sälja med vinst.
Och här finner vi förmodligen den främsta anledningen till att Hilding Anders är okänt för den breda allmänheten – det har aldrig varit börsnoterat.

”USA-marknaden är färdigstrukturerad. Dessutom har man en enorm prispress med discount-kedjor som Walmart”

Sedan riskkapitalbolagen kom in i bilden, 1999, har Hilding Anders varit på en intensiv shoppingtur.
När resan började omsatte företaget en miljard kronor. I dag är man uppe i sju miljarder.
Under stridsropet att man skulle bli störst i världen gjordes förvärv över hela Europa, i Asien och i Ryssland. Tanken var att även etablera sig i USA, men den strategin har Anders Pettersson släppt.
– USA-marknaden är färdigstrukturerad. Dessutom har man en enorm prispress med discount-kedjor som Walmart, säger han bestämt.
Den nya strategin innebär att Hilding Anders ska konsolidera de gjorde förvärven och öka sina marknadsandelar genom tillväxt av egen kraft.
Man ska även försöka bli effektivare genom att tukta något i floran av varumärken och fabriker. Men det blir inga stora förändringar.
– Vi värnar om våra varumärken som ofta kräver lokal tillverkning för att de ska behålla sin styrka. Sedan är det mycket luft i en säng vilket gör att det blir dyrt att transportera längre sträckor. Det talar också för den nuvarande fabriksstrukturen, säger Anders Pettersson, som för närvarande inte har några planer på att röra anläggningarna i Hästveda och Rydaholm.

Hilding Anders fungerar som ett paraplyvarumärke för de lokalt och regionalt mer kända sängmärkena. Företaget har ett trettiotal varumärken som man jobbar med på de olika marknaderna.
Anledningen till den här strategin är att det råder stor skillnad på vad man definierar som en bra säng. ”Sleep is global, beds are local” är ett motto i sängbranschen.
Anders Pettersson berättar att han i juni träffade några uppgivna Ikea-företrädare.
– Ikea har under många år försökt sälja sängar på samma sätt som man säljer bokhyllan Billy, som ser likadan ut över hela världen. Nu börjar de anpassa sina sängar till de lokala marknaderna. De kulturella skillnaderna är helt enkelt för stora, säger han.
Ikea och Jysk är två av Hilding Anders största kunder. Samarbetet med Ikea har pågått i över femtio år och det med Jysk i drygt trettio år.
– Ikea är en krävande men stimulerande kund som förmodligen har världens bästa inköpare.

Här hittar vi ännu ett skäl till att Hilding Anders är en doldis. Runt hälften av de sju miljoner sängar som tillverkas årligen säljs som ”private label” – EMV, egna märkesvaror. Och då främst under Ikeas och Jysks varumärken.
Men det finns självklart likheter mellan olika marknader, något som Hilding Anders försöker utnyttja genom sina så kallade ”power brands” – varumärken som man tror har störst möjlighet att sälja på flera marknader och som ligger långt fram när det gäller innovationer.
Här hittar vi koncernens premiummärke Jensen.
– När det gäller Jensen-sängarna handlar det mycket om skandinavisk design och högsta tänkbara liggkomfort. Bland annat har Jensen utvecklat en ställbar säng som har flera leder i stället för två, tre som är vanligast. Du kan ställa in den så att den passar din kropp perfekt, förklarar Anders Pettersson och gör en vågrörelse med handen.
Sängen har steglös massagefunktion, klimatkontroll och inbyggd väckarklocka. Men så kostar också en ”Jensen Supreme Dynamique” 140 000 kronor.
I Asien, Östeuropa och delar av södra Europa vill man dock ha ett fast underlag.
– Där är det andra innovationer som gäller. Exempelvis har vi tagit fram ett madrasstyg som heter Tempsmart. Den tar upp kroppsvärmen och fördelar den, så när du lägger dig ned känns sängen sval och skön.
– Den här kollektionen säljer väldigt bra i länder som Thailand och Malaysia, säger Anders Pettersson.
En annan nyhet på samma tema är ”Evening breeze”, som är framtaget av det holländska varumärket Eastborn, med inbyggd luftkonditionering där en modern variant av sänghimmel leder ned sval luft i sängen.

En av de mer spektakulära innovationerna som Anders Pettersson nämner är madrasstyget Sensity som håller sängen fräschare. Det sker genom att ytan är bestruken med probiotiska bakterier, samma typ av bakterier som finns tillsatt i viss yoghurt, fil och juice. När dessa aktiveras genom kroppsvärmen så tar de hand om hud- och hårpartiklar genom att ”käka upp” dem.
Andra exempel på tekniska landvinningar är att det svenska varumärket Hilding har lanserat en miljösäng under namnet ”Family Green”. Den är återvinningsbar, Svanenmärkt och till hälften gjord av förnyelsebara material som trä, bambu, viskos och vegetabilisk olja.
Schweiziska Bico har tagit fram en madrass tillsammans med Ergonomiska institutet i Zürich. Madrassen heter Ergoluxe och är uppbyggd av flera skikt och i zoner för att ge rätt sorts stöd och avlastning och därmed lindra ryggsmärta och förebygga nya problem.

”Det är ett av våra kärnvärden, att ligga steget före, att vara innovativa. Det tryggar företagets framtid”

Det handlar om avancerad ny teknik, fjärran från de enkla sängar som en gång tillverkades i fabriken i Bjärnum.
Men innovationer har alltid varit viktigt för företaget. Grundaren Hilding Anderssons son, Olle Andersson, drevs av tanken att göra den perfekta sängen. Under hans ledning från 1958 och trettio år framåt togs det fram flera uppfinningar, som i några fall ledde till patent, på den lilla möbelfabriken. Mest känd är kanske den så kallade polyspringmadrassen, den första resårmadrassen som klarade produkttestet Möbelfaktatesten och som lanserades 1972.
– Det är ett av våra kärnvärden, att ligga steget före, att vara innovativa. Det tryggar företagets framtid, säger Anders Pettersson.

FAKTA: Anders Pettersson
Familj: Gift med Nina, överläkare i Malmö och har tre vuxna barn.
Utbildning: Lunds uni­versitet, civile­konom och civil­ingenjör.
Bakgrund: Anders inledde karriären på Trelleborg AB. Sedan fortsatte han till Akzo Nobel där han var marknadschef för Nordsjö. Efter det återvände han till Trelleborg som vice VD, fortsatte till Gunnebo, även där som vice VD. År 2002 blev han VD för Thule. 2010 lämnade han Thule och tog arbetet som VD för Capital Safety, världsledande när det gäller fallskydd. Capital Safety ägdes av Arle Capital Partners, som även äger Hilding Anders. Capital Safety gav vid försäljningen 2,7 gånger de insatta pengarna. Sedan i februari är han koncernchef för Hilding Anders.

Text Roland Fransson
Foto Ola Torkelsson

Relaterade artiklar

1 kommentar

  • Pingback

Lämna ett svar till Jakten på en ny ägare — roland fransson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum gavs ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen, 2005-2023 men har nu gått vidare i en annan digital form – Inblick.

Ansvarig utgivare

David Johnsson, vd, TMF
Trä och Möbelföretagen