Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Reportaget / Värdefulla möbler

Värdefulla möbler

Illustration_liten

Från vision till verklighet

Vad döljer sig bakom den skandinaviska möbeln och hur ser processen till färdig produkt ut? Vad finns under ytan och bakom timmarna av utveckling? Och vilka värden beaktas när möbeln tas fram? Vi har träffat sex personer inom möbelindustrin för att prata om vad som krävs för att skapa en skandinavisk möbel värd namnet.

Bruno Mathsson, Arne Jacobsen, Alvar Aalto, Hans Wegner, Kaare Klint, Verner Panton, Yngve Ekström, Gunilla Allard, Anna von Schewen … Den skandinaviska möbeldesignen kryllar av kända namn, gamla som nya. Produkterna de skapat säljs över hela världen, syns i internationella inredningsmagasin och finns i otaliga hem. Men inte mycket är känt om processerna bakom dem. Med en grund i sex olika värden: kvalitet, lösning, formspråk, demokrati, ansvar och upplevelse – ord som ofta nämns i samma andetag som ”skandinavisk design” – har vi plockat fram sex möbler som symboliserar de olika värdena. Vi har också pratat med sex personer inom möbelbranschen om vad skandinavisk design egentligen är. Hur skapar man kvalitativa möbler? Vad innebär det att inreda demokratiskt? På vilket sätt kan man ta ansvar?

Inside Scandinavian Design

Bakgrunden till denna artikel är utställningen ”Inside Scandinavian Designan exhibition about the work and values in the Scandinavian furniture industry” som visas på Stockholm Furniture & Light Fair 2015. Den följer produkten från idé till förverkligande och visar processen för utformning, utveckling och produktion, liksom de utmaningar som ligger i att skapa något som håller länge på marknaden. Utställningen visar ett urval av produkter från flera företag och är ett samarbete mellan Möbelmässan, Trä- och Möbelföretagen och den Stockholmsbaserade designerduon Färg & Blanche.

– Det är ett spännande uppdrag och en ära att lyfta arbetet som finns i vår industri, med dess tradition, innovation och fina produktion. I utställningen vill vi visa goda exempel på hur arbetet med att skapa en möbel går till, sådant som normalt sett inte syns på en mässa eller står i en pressrelease, säger Fredrik Färg och Emma Marga Blanche.

Så häll upp en kopp kaffe, sätt dig ned och följ med på resan in i den dolda världen bakom det skandinaviska möbelundret.


Ansvar Möbel: HÅG Capisco Puls

Kristin Ruth AmdalAnsvarstagande nämns ofta i samband med skandinaviska designer. Kristin Ruth Amdal, design manager på Scandinavian Business Seating (SBS), tror att det är vår anknytning till naturen som gör att vi kan tänka ansvarsfullt.HÅG_CapPuls

– Vi gör det bra men skulle kunna bli ännu bättre. Vi lever i ett förbrukarsamhälle, så vi får se upp så att vi inte försvinner iväg i fel riktning, säger hon.

Att arbeta miljövänligt är inte helt enkelt.

– Det kräver stor grundlighet och nog en viss storlek på företaget. Vi har en miljöavdelning och en kemist som jobbar mycket med hälsorisker. Certifikat som dokumenterar klimatavtryck, neutrala miljökonsulter och koll på transportsträckor och energiförbrukning är andra medel SBS jobbar med.

De kallar det”livscykeln”.

– Den startar med utvinning av råmaterialet, går via processen av materialet till produktionen. Till sist landar den i bruksfasen ute hos kunden och hur produkten kan återanvändas när den är färdiganvänd, berättar hon.

Till sina produkter använder SBS helst återvunnet material, som plast, aluminium och till viss del stål. Kontorsstolen HÅG Capisco Puls representerar allt SBS jobbar för.
– För att få fram den har vi använt en särskild matta som registrerar tryckpunkterna när man sitter. Stolen är lättare både fysiskt och visuellt och har sittkomfort bara där brukaren behöver den. Det gör att stolen möter kroppen på ett bra sätt.


Kvalitet Möbel: Oxford

Jan AnderssonDen skandinaviska möbeln är ofta synonym med kvalitet och varaktighet. Det vet Jan Andersson – vd och marknadschef – som tillsammans med kusinerna Kjell och Peter Maxson är tredje generationen att driva småländska möbeltillverkaren Bröderna Anderssons Industrier i Ekenässjön AB.

Oxford flower soffa

Företaget startades redan 1914 av kusinernas farfar och lägger stor vikt vid kvalitet.
– Grunden är genuint hantverk, fina naturmaterial och duktiga designer. Skandinaviska naturprodukter är omtalade världen över, säger Jan Andersson.

Bröderna Anderssons har många års oersättlig yrkeskunskap. Fyra personer har jobbat inom företaget i över 50 år. Att kunskapen är nedärvd spelar stor roll för kvaliteten. En av möblerna de producerar är soffan Oxford, ett lysande exempel på kvalitetstänk genom hela kedjan.

– Att man följer svenska arbets- och miljölagar är en kvalitet i sig. Och att så mycket som möjligt är närproducerat. Tygerna tar vi från Europa medan det mesta av stoppningsmaterialet kommer från Sverige. Sedan är valet av trä viktigt. Vi använder bara norrländsk furu i våra stommar. De växer långsammare, virket får tätare årsringar och blir starkare. En stark stomme gör att möbeln håller i generationer.

En långlivad produkt är det bästa för miljön, menar Jan Andersson.


Demokrati Möbel: Silent Whisper

Eva NybergAtt ha ett demokratiskt förhållningssätt är viktigt vid utformning av offentliga miljöer, eftersom de ska kunna användas av alla. Eva Nyberg är inredningsarkitekt på Nyréns Arkitektkontor i Stockholm. Silent whisper pall

– Som inredningsarkitekt handlar det om att vara öppen och nyfiken och göra noggrann research om de verksamheter och de förutsättningar som är viktiga för användarna av de miljöer vi ska utforma. Sedan kan vi skapa funktionella, bekväma, vackra och tydliga rum där alla som besöker miljön ska kunna känna sig välkomna.
Ett demokratiskt inslag i den skandinaviska stilen, anser Eva, är att den inte försöker förmedla ett maktspråk. Guld och flaggor är inte vårt signum.

– Oavsett vilken miljö det handlar om är det viktigt att folk lätt ska kunna hitta i och förstå den. Att eliminera risken för skador är något som genomsyrar hela processen.

Det är viktigt att ta hänsyn till akustiken. En möbel specialiserad på bullerdämpning är prisvinnande bordet Silent Whisper av Sigrid Strömgren för Materia. Med patentsökt teknik integrerad i designen minskar den effektivt skrammel. Men det finns fler knep att ta till, som akustikplattor och mattor. Den sistnämnda, resonerar Eva Nyberg, är den kanske mest demokratiska inredningsdetaljen av alla.

– En matta kan alla samlas och sitta eller ligga på.


Lösning Möbel: Palma

Mats GrennfalkFör att göra en funktionell möbel krävs innovation och smarta lösningar. Det är Mats Grennfalk, produktutvecklare på Offecct, väl insatt i. Offect Palma

– När vi gör stolar blir det mycket trial and error under designprocessen. Vi brukar ha tre personer i olika längder på företaget som får provsitta, och när alla är nöjda har vi hittat hem, säger han.

Utöver de närmare 400 förslag som varje månad trillar in till Offecct har de ett 40-tal designer de regelbundet samarbetar med.

– När vi gör en beställning har vi nio olika möjliga områden vi kan briefa våra designer inom, som låga mötesmöbler eller möbler för väntan. Vi ger en luddig beskrivning för att inte styra för mycket.

En av Offeccts populäraste möbler är fåtöljen Palma, designad av Khodi Feiz.

– Formgivaren ville få till en inbjudande känsla, som två kupade händer (”palms” på engelska). I efterhand har andra klädslar och underreden kommit till.

När en möbel är producerad fortsätter vi att förbättra den, säger Mats Grennfalk. Offecct utmanar ofta samarbetspartners som är specialiserade på ett visst material. De är också öppna för att söka svar utanför produktionskedjan.

– Om vi kör fast kan vi till exempel gå till de som jobbar i vår kundsupport och fråga, och helt plötsligt får man en ny infallsvinkel. Om man inte vet något om materialet har man inga begränsningar och då kan man hitta nya lösningar.


Formspråk Möbel: Plint

Lars BülowDet skandinaviska formspråket är ett av de kanske starkaste och mest välkända i världen. Men hur har det egentligen fått en sådan särställning? Plint bench orange

– Den skandinaviska stilen är byggt på en stark värdegrund. Den är minimalistisk, lätt och avskalad, fast varmare och mer funktionell. Skandinaver är lite mer tillbakalutade, försiktigare, blygsammare. Det gör att vårt formspråk uttrycker en form av lätthet och luftighet, förklarar Lars Bülow, vd för Lammhults.

Han fortsätter:

– Tillgången till trä har också varit viktig, liksom vår demokratiska tradition. I och med de ingångsvärdena har vi också blivit mer exotiska i ett internationellt perspektiv. Även om värdegrunden varit intakt har det skandinaviska formspråket utvecklats genom historien, som är fylld av milstolpar.

– Mot slutet av 1800-talet var Karin Larssons avancerade och avantgardistiska inredning betydande, känd genom Carl Larssons målningar. 1930 introducerades modernismen på Stockholmsutställningen. På 1980-talet blev det postmodernism och mer uttrycksfull och individualistisk design. I dag har vi en stor internationalisering, vilket kan vara en tillgång. Men om vi börjar outsourca för mycket är risken stor att vi förlorar vår nationella formmässiga särart menar Lars Bülow.

Lars Bülow har varit verksam designer i mer än 20 år, tillsammans med vapendragaren, designprofessorn Kersti Sandin. En av de mest intressanta möbler de skapade tillsammans anser han vara ”Plint”, för det då egna företaget Materia.

– Den är inspirerad från plintarna man hade på gymnastiken i skolan. Många tyckte den var konstig när den lanserades 2001, men i dag är den inköpt av både Nationalmuseum och Röhsska Museet och har blivit en långlivad produkt och en stor kommersiell framgång.


Upplevelse Möbel: Breeze

Monika FörsterOavsett om de skänker glädje eller provocerar har skandinaviska designmöbler en sak gemensamt – de väcker känslor. Bordet Breeze, som Monica Förster designat för Swedese, är en möbel som engagerar människor. Breeze copper group

– Bordet finns i en kopparmodell, där en variant har en blank yta och en annan är helt obehandlad. Det gör att bordet ska få fläckar och förändras över tiden. Det har hänt några gånger att Swedese fått polera upp borden igen, men den typen av förfrågningar får de inte längre. Folk tycker i stället det slitna är vackert, berättar hon.

Monica menar att det, precis som i andra kultur- former finns något oidentifierbart i en produkt som man försöker få fram. Något som inte går att intellektualisera.

– Vi jobbar med idéer och koncept. Sedan anpassas färg, material och annat för att förstärka idén. Det är som med musik, man måste hitta den där ingrediensen som gör att en produkt blir en hit, som gör att den når ut till människor. Jag försöker jobba med det medvetet. Ibland lyckas man, ibland inte.

Det Monica designar vill hon ska förmedla ett slags ”mjuk, humanistisk minimalism”.

– Jag vill att folk ska känna värme från de saker jag producerar. Men jag kan personligen tycka om saker som är extremt minimalistiska, som är längre dragna. Saker som jag inte klarar av att göra själv eftersom jag inte hanterar det formspråket.

En viktig ingrediens för henne är att en möbel är vacker. Och att saker ”bara” är vackra tycker inte Monica är något negativt. Snarare tvärtom.

– Det finns ett värde i att veta att man skapat något fint, att man skapat glädje. Ibland kan det vara att man vaknar upp på morgonen och den här saken man gillar är det första man ser, och så mår man bra av det. Och den lilla detaljen kanske inte är så liten trots allt.


Om utställningen

Inside Scandinavian Design är en utställning om arbetet och värdena inom den skandinaviska möbelindustrin. Fyra av möblerna ovan finns med; HÅG Capisco Puls, Silent Whisper, Palma och Breeze.
Plats: Stockholm Furniture & Light Fair, 3–7/2, A-hallen, A33:18.
Tid: Utställningen öppnar tisdagen den 3 februari och inleds med en presentation av Färg & Blanche kl 10:00.


Text: Magnus Ekbladh
Illustration: Valero Doval

Relaterade artiklar

1 kommentar

  • Pingback

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum är en medlemstidning som ges ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen.
Trä och Möbelföretagen