Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Inblick / TMF:s exportsatsning: Stort intresse för exportcoachning samt marknadsanalyser för fyra utvalda länder

TMF:s exportsatsning: Stort intresse för exportcoachning samt marknadsanalyser för fyra utvalda länder

TMF:s långsiktiga exportsatsning för möbel- och inredningsindustrin har en intensiv höst med såväl webbinarier (med marknadsanalyser), individuell exportcoachning samt uppstart av ett exportnätverk. Intresset har varit stort från företagen för de fyra utvalda marknaderna Storbritannien, Frankrike, Tyskland och USA. Nu kan du ta del av de omfattande marknadsanalyserna för respektive marknad – gjorda av initierade lokala medarbetare från Business Sweden. 

– Det är otroligt roligt att se att det är ett så stort intresse bland våra medlemsföretag för den exportsatsning vi precis har inlett. Vi har haft många deltagare på samtliga fyra webbinarier och nu ser vi fram emot att ta detta vidare på olika sätt. Först ut är ett exportnätverk för våra medlemsföretag som vi planerar att starta upp inom kort och där tanken är att vi ska utbyta erfarenheter med varandra och diskutera olika teman och utmaningar man ser i sina exportsatsningar, säger Linda Löf, projektledare. 

De analyser som har tagits fram under året svarar t.ex. på frågorna; hur ser möbelindustrin ut i landet just nu, hur sker försäljning mot olika kundgrupper och vilka krav ställs på möbler på de olika marknaderna? Även hållbarhetsfrågan samt kulturella skillnader finns med i analyserna, som är utförda av Business Sweden-medarbetare lokalt på de respektive marknaderna. 

Via Business Sweden har det även varit stort intresse för att delta i kostnadsfri exportcoachning som utförs under hösten och vintern, både i grupp och individuellt. Tillsammans går man igenom frågor som uppkommer i en exportsatsning; såsom marknadsval, positionering, prissättning, budgetering, avtal och exportregler. 

”Vi förstod tidigt värdet av Business Swedens utbildning och att ta den seriöst och göra arbetet bakom som krävs. Det går inte att bara ställa ut på en designmässa i London och tro att det är som att sälja i Sverige.” 

Malin Muskala, CEO, Mizetto 

Exportcoachad av Business Sweden 2019. 

Ta del av marknadsanalyserna samt se webbinarierna i efterhand 

>> tmf.se/ marknadsanalyser-export 

>> tmf.se/exportwebbinarier 

Mer om TMF:s exportsatsning >> tmf.se/export-marknad 

Mer:

Relaterade artiklar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum gavs ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen, 2005-2023 men har nu gått vidare i en annan digital form – Inblick.

Ansvarig utgivare

David Johnsson, vd, TMF
Trä och Möbelföretagen