Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Frågor & svar / Sociala medier och arbetsplatsen – lagar och regler

Sociala medier och arbetsplatsen – lagar och regler

Fråga oss! Du ställer frågorna. Vi svarar. Mejla dina frågor till hjalp@tmf.se.

Katia_Westerlund

Gränsen mellan jobb och privat blir alltmer diffus och gränslös – något som inte minst är påtagligt i fråga om sociala medier som Facebook och Twitter. Vad gäller när en anställd tar sig för stora friheter på nätet? Och vad kan du som arbetsgivare göra?

Katia Storm, biträdande förhandlingschef och jurist/förhandlare på TMF, svarar på de vanligaste frågorna på området.

FrågaJag har en anställd som ofta skriver om företaget och sin ”chef” på ett negativt sätt på sin privata facebooksida. Kan jag kräva att denne ska sluta med det?

 SvarGenom kollektivavtal och anställningsavtal har en anställd en lojalitetsplikt gentemot sin arbetsgivare, vilket bland annat medför att den anställde inte får vidta åtgärder som är tänkta att skada eller på annat sätt försvåra för arbetsgivarens verksamhet. Det innebär att den anställde är skyldig att sätta arbetsgivarens intresse framför sitt eget samt att undvika lägen där arbets­tagaren kan hamna i en intressekonflikt med arbetsgivaren.

Publiceras uttalanden som arbetsgivaren uppfattar skadar företagets anseende eller affärsrelationer genom sitt negativa innehåll kan arbetsgivaren initialt be att den anställde tar bort dem. Om arbets­tagaren vägrar får arbets­givaren sedan göra en bedömning om det råder illojalitet i fråga om agerandet på det sociala mediet; utifrån till exempel innehållet av uttalandet, kopplingen till arbetsgivaren, uttalandets spridning samt skadans omfattning.

Utifrån denna bedömning kan han därefter vidta tillrättavisande åtgärder såsom erinran eller uppsägning/avsked. Ett lämpligt sätt att förebygga ogenomtänkta uttalanden på Facebook, Twitter och andra sociala medier är att företaget har riktlinjer för vad anställda bör tänka på när de använder sociala medier. Notera dock att skriftliga riktlinjer inte ger ett heltäckande skydd eftersom domstolen gör en helhetsbedömning i det enskilda fallet.

FrågaKan jag kräva att mina anställda ska gå med i och stödja företagets Facebookgrupp?
 SvarSom tidigare nämnts är det lojalitetsplikten som reglerar arbetstagarens och arbetsgivarens skyldigheter gentemot varandra. Lojalitetsplikt gäller, oavsett om man är i tjänst eller inte i tjänst, dock har den anställde rätt till sitt privatliv. Det rekommenderas därför inte att arbetsgivaren kräver att de anställda använder sitt privata konto på Facebook för att stödja företagets facebookgrupp. Det bör vara valfritt.

Företaget kan dock ha skriftliga riktlinjer för hur de anställda kan stödja företaget i sociala medier. En annan lösning kan vara att tilldela anställda en ”ambassadörsroll” där det är tydligt att de kommunicerar ut budskap från företaget. I riktlinjerna kan arbetsgivaren formulera hur de anställda ska hantera de sociala medierna, för att det tydligt ska framgå vem som är avsändaren av all information kopplat till företaget.

Lagstiftning-regler-Facebook

FrågaVilka arbetsrätts­liga metoder finns det för grova övertramp på nätet?
 SvarEtt företag som har en anställd som uttalat sig på ett grovt och skadligt vis om företaget har möjlighet att vidta samma arbetsrättsliga åtgärder för det beteendet som vid annan misskötsamhet som strider mot lojalitetsplikten enligt lag och avtal. Arbets­givaren måste dock först påtala att beteendet är felaktigt, kräva rättelse samt informera att anställningen kan komma att upphöra om inte beteendet upphör.

Sociala-medier-uppsägning

Fortsätter eller upprepas beteendet, får arbetsgivaren därefter överväga lämplig åtgärd, det vill säga uppsägning alternativt avsked. TMF rekommenderar att ta kontakt med företagsråd­givarna för detaljerad råd­givning.

Foto Facebook: Mkhmarketing / Flickr

Relaterade artiklar

1 kommentar

  • Daniel

    Hej, vad gäller om jag är sjuk men min arbetsgivare påstår att jag badar eftersom hon/han kan se detta på min snapchatt karta?

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum gavs ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen, 2005-2023 men har nu gått vidare i en annan digital form – Inblick.

Ansvarig utgivare

David Johnsson, vd, TMF
Trä och Möbelföretagen