Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Strategiskt / Så blir du ett proffs på export

Så blir du ett proffs på export

Proffs-på-export

Danska Normann Copenhagen har funnits i 15 år. I dag exporterar företaget möbler och design till 2000 butiker i 82 länder. Här delar Poul Madsen, ägare och vd, med sig av sina bästa tips för att lyckas med export.

Normann Copenhagen har produktion såväl i Danmark som i andra länder i Europa och övriga världen. När det gäller designer har man två anställda sedan två år tillbaka men jobbar i övrigt med frilansdesigner.

– Våra största styrkor är sälj och distribution, säger Poul Madsen, när han tar emot i Normann Copenhagens  butik på Østerbrogade i Köpenhamn, där även huvudkontoret finns.

Här, i den stora butiken som tidigare varit biograf, säljs även utvalda produkter från andra märken inom möbler, design och mode. Ungefär 55 procent utgörs av Normann Copenhagens egna produkter.

Poul Madsen betonar vikten av att jobba med externa designer för att hela tiden tänka nytt och utveckla nya produkter.

– Varje dag får vi 10–15 mail från designer som har idéer som de vill förverkliga tillsammans med oss. Vi har jobbat tillsammans med designer vi aldrig har mött! I dag kan man kommunicera så bra digitalt att det går bra ändå.

Normann Copenhagen har i dag ett starkt varumärke och det ligger ett hårt arbete bakom det. Poul Madsen och Jan Andersen, som äger och driver företaget tillsammans, har lagt mycket krut på att bygga upp en säljorganisation, vara synliga på designskolor, ställa ut på mässor, resa ut och träffa kunder och bygga upp kontakter.

– 2005 deltog vi i 22 mässor, berättar Poul Madsen.

– Danmark är ett litet land. Vill vi något mer är det viktigt att resa ut. Mässor öppnar dörrar för export. Allt bygger på relationer!


Så blir du ett proffs på export

1) Bygg hemsida
Ha en professionell, överskådlig och lättnavigerad hemsida som visar företagets identitet och produkter.

2) Leta på nätet
Hitta dina kunder via internet. Sök exempelvis på ”Interior design + New York”. I dag är det lättare att hitta kontakter via nätet än när Normann Copenhagen startade 1999. Utnyttja den möjligheten!

3) Identifiera kunderna
Identifiera vilka du vill handla med. Fokusera på demografi, inte på geografi. Det finns alldeles säkert människor över hela världen som gillar det ditt företag gör. Vet du vilka du vänder dig till så hittar du dem.

4) Knyt kontakter
Res ut och möt de marknader du vill exportera till. Gör säljresor. Delta i mässor. Knyt kontakter och visa att ditt företag finns. Följ sedan upp dina nya kontakter.

5) Stärk relationen
Bjud dina kunder till Sverige för att besöka ditt företag. Det stärker relationen och du får en chans att visa vad du har att erbjuda på din hemmaplan.


Text: Charlotta Zingmark

Relaterade artiklar

1 kommentar

  • Pingback

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum är en medlemstidning som ges ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen.
Trä och Möbelföretagen