Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Reportaget / Nya tag i köket

Nya tag i köket

FOTO JESSICA SEGERBERG

Först var det bara köken. Nu blir det hela lägenheter och hela hyreshus och bostadsområden. Modexa tar sitt hållbara renoveringskoncept ut på en gigantisk tillväxtresa. Med en halvering av renoveringskostnaderna ska Modexa inom fem år vara en miljardkoncern.

Smick, smack, vrooom!

Det bara susar till när montören Uffe använder sina smarta borrmallar för att få handtagen på plats till de nya skåpluckorna.

– Köket ska vara klart innan hyresgästen kommer hem från jobbet. Så det gäller att ha smarta hjälpmedel, säger Ulf Mowitz från Boråsföretaget Modexa.

Vi åkte till Rissne för att på plats få se hur man så snabbt och effektivt kan få ett nytt kök på plats. Redan här kan det avslöjas att en stor del i denna tids- och miljövinst är att Modexa utvecklat ett system för köksrenovering där alla stommar till skåp och lådor behålls intakta.

Husen på Ridvägen ingår i det kommunala bostadsbolaget Förvaltarens bestånd. Här får hyresgästerna själva välja vilken omfattning de vill ha på sitt lägenhetsunderhåll.

I entrén till bostadsbolagets kontor träffar vi Robert Öberg, som visar den utställning av köksluckor, bänkskivor och kakel som hyresgästerna har att välja på.

– Hit kan hyresgästerna komma in och titta på vilka luckor de vill ha. Hyresgästen kan redan där och då se hur mycket det kommer att kosta. Att byta köksluckor och lådor innebär att kostnaden tas ut på hyran över sju år, förklarar Robert Öberg.

Från det att hyresgästen gjort sitt val av luckor och bänkskivor går det en arbetsorder till Modexa. Från den punkten är det Modexa som sköter alla kontakter med hyresgäster och eventuella andra entreprenörer som elektriker eller rörmokare.

– När jag fått en order från bostadsbolaget gäller det att först boka upp en tid för mätning då en av våra killar kommer till lägenheten och mäter upp alla luckor, stommar och lådor. Dessa mått matas sedan in i en Ipad där vi har ett specialbyggt program. Vår fabrik i Västerås kan sedan göra luckorna i exakt samma storlek som de gamla för att passa på de gamla stommarna, berättar Ulf Mowitz som via sin firma Edéns i Västerås har flera montörer som jobbar för Modexa.

Den här morgonen i april är det köket i ett 80-talshus som ska få ett helt nytt utseende. Med sig från Västerås har Ulf den typ av grå luckor som hyresgästen valde ut för cirka sex veckor sedan.

Den gamla vita inredningen plockas ner ganska snabbt och tas sedan omhand i kartonger för att återvinnas.

– Vi är väldigt noga med att ta hand om allt och köra det till återvinningsstationen, där det delas upp utifrån vilket material det är. Den här gamla tidens slit och släng som byggbranschen tidigare anklagats för håller inte i dag.

När det gamla är borta så blir det lite spackling på några skruvhål och någon trasig list innan målningen tar vid.

– Det kan vara lite olika mellan olika bostadsbolag hur mycket det vill ha målat. En del kanske vill ha inne i hela skåpen. Men här är det bara kortsidor och lister, då kan ju hyresgästen till och med ha sitt porslin kvar i skåpet, förklarar Ulf Mowitz.

Medan färgen torkar tar vi lunchrast och hinner prata lite med Robert Öberg på bostadsbolaget Förvaltaren.

– Vi ser en stor fördel med att Modexa har ett arbetssätt där de alltid behåller de befintliga stommarna. Det är bra för hyresgästen, som kan bo kvar under renoveringen. Dessutom har vi hela tiden krav på oss att vi ska agera så miljömässigt som möjligt, berättar Robert Öberg.

Tillbaka från lunchen är Ulf redan i full färd med att hänga upp luckorna. Alla justeras med millimeterprecision så att det är vågrätt över alla luckor. Arbetet går snabbt och metodiskt.

– Vi monterar cirka 900 kök om året. Då hinner man finslipa tekniken, konstaterar Ulf Mowitz.

Det han tycker bäst om i sitt jobb har också blivit svårast.

– Numera är det så svårt att få tag på hyresgästerna på telefon. Vi behöver ju boka upp tider som passar för kunna utföra jobbet men tyvärr så är det många som inte svarar när de inte känner igen numret. Då får man skicka sms först och ringa sen.

– Roligast är att vi får en hel del positiva kommentarer från hyresgäster när de kommer hem från jobbet och ser ett helt nytt kök, berättar Ulf Mowitz.

I lägenheten ute i Rissne är arbetsdagen snart över. Skinande nya grå skåpluckor sitter på plats och hyresgästen har hunnit komma förbi någraminuter med glada tillrop. Nu är det strax före tre på eftermiddagen och Ulf Mowitz har packat in allt skräp och de gamla luckorna, som ska till återvinningsstationen. Strax går färden mot Västerås.

Nästa dag blir det en ny stad, ett nytt hus och ännu ett kök som ska förvandlas över dagen.

TEXT HÅKAN LÖVSTRÖM FOTO JESSICA SEGERBERG

Relaterade artiklar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum är en medlemstidning som ges ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen.
Trä och Möbelföretagen