Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Hallå där! / ”Kärlek bästa drivkraften”

”Kärlek bästa drivkraften”

stefan1
Fokus, design, kommunikation och internationella affärer är lite av vad åhörarna kommer att få höra om under Möbeldagen när tidigare möbelentreprenören, POC-grundaren Stefan Ytterborn, kliver upp på scen.

Om design, kommunikation och internationella affärer. De som kommer och lyssnar får höra att den enda som sätter stopp är man själv. För att lyckas tror jag det krävs en kombination av hundratals aspekter. Men om man älskar det man gör så blir man både bra och noggrann. Jag skulle aldrig driva verksamhet för att tjäna pengar. Men driver du verksamheten bra så kommer pengar som en konsekvens. Jag tror på att utveckla produkter som är representanter för sin samtid och att etablera relevans och långa livscykler i stället för korta trendutspel. Vi lyckades snabbt med på grund av kärlek och ett starkt fokus på uppgiften.

Var hittar du din drivkraft?

– Jag har nog alltid haft en, ibland kanske till och med överdriven, förhoppning med alla mina projekt. Att förbättra världen finns alltid med oavsett om det gäller en bestickserie, en soffa, en hjälm eller ett fordon.

Hur har du behållit drivet efter försäljningen av företaget?

– Man vet aldrig vad en förändring kommer att innebära. Första gången vi sålde var det inte för att göra en exit, utan för att ge verksamheten en bättre infrastruktur för att kunna fortsätta utvecklas, växa och kapitalisera på de nya förutsättningarna. Men det gick åt skogen. Vi tvingade fram en ny ägare, vilket var bra, men nu är jag på nästa resa: ridecake.com

Vad kan lyckosamma samarbeten med andra branscher betyda?

– På POC har vi bland annat arbetat med Volvo och Ericsson. Den typen av samarbeten har sina poänger. Ofta är de igångsättare för interna utvecklingspro- cesser och nya tänk. De medför massmedial uppmärksamhet initialt men svårigheten är beständigheten. De har en tendens att luckras upp efter en tid.

Vad är viktigt för att driva verksamhet?

– Med nyfikenhet och vilja att bli bättre utvecklas produkten. Min ständiga karta är mellanlånga och långa målbilder som lever i symbios. Med konsekvens, kontinuitet och tydlighet bygger man förtroende, långsiktiga relationer och igenkänning. Paketering och utformning är avgörande för att lyckas. Men det måste vara sant och ärligt. Konsumenterna är smartare än tillverkarna i dag.

MÖBELDAGEN 2016

Paneldiskussioner och inspirerande föreläsningar väntas på Möbeldagen i Jönköping den 17 november. Moderator är design- entreprenören Lars Bülow.

Relaterade artiklar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum är en medlemstidning som ges ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen.
Trä och Möbelföretagen