Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Perspektiv / Föränderliga rum

Föränderliga rum

En mer individanpassad produktion är en tydlig trend i inredningsbranschen. De offentliga rummen har också blivit mer föränderliga, något som till exempel golvtillverkaren Kährs lagt märke till.

Text: Anders Landén

Flera företag i inredningsbranschen har lagt märke till att det i dag läggs krut på utformningen av butiker, restauranger och kontor. Den småländska trägolvsleverantören Kährs vände sig fram till 2010 framförallt till privatpersoner, men för att bredda verksamheten har man nu börjat närma sig arkitekter, designers, byggherrar och golvläggare.

– Hela vårt sortiment är Svanenmärkt och en av anledningarna till riktningsförändringen var att vi såg att fler företag såg det som en konkurrensfördel att bygga miljövänligt och hållbart. Dessutom har Sverige influerats av andra delar av världen och trägolv räknas i dag som en inredningsdetalj, säger Lisa Holmlund, produktkommunikatör på Kährs.

För Kährs är satsningen lyckad och företagets golv är i dag vanliga i offentliga miljöer och i både butiker, kontor och på hotell.

Inredningsarkitektens uppdrag är att gestalta ytor utifrån de behov som uppdragsgivare har på upplevelse och funktion. Vilka behov kontor, hotell och butiker har skiljer sig givetvis från varandra. Men samhälleliga förändringar påverkar både kraven och önskemålen. Och kanske passar de inredningsbranschen extra bra just nu?

Till exempel har kvadratmeterpriset och hyror blivit allt högre i städerna och företag försöker nyttja så få som möjligt. Något som gjort att så kallade kontorslandskap där många delar yta har blivit populärt. Medarbetare får mindre egna ytor vilket ställer krav på inredningen ur både funktion- och ljudmiljöaspekter. Dessutom har det skapat ett behov av separata mötesrum och platser där man kan arbeta ostört.

– Textilgolv har ökat tack vare sin akustiska förmåga. Vi som enbart arbetar med trägolv märker att vackra mönstergolv, fiskbensparkett och stavparkett är intressanta för kunderna – det är ju ett sätt att lyfta upplevelsen i en lokal. Ofta önskar man det i naturliga träfärger, säger Lisa Holmlund.

Användandet av internet har ökat de anställdas rörlighet och gett företagen möjlighet att minska antalet kvadrat ytterligare. Vissa företag har till exempel utformat arbetsplatser utan fasta kontorsplatser som dessutom inte skulle räcka till om alla anställda är på plats samtidigt. Tack vare internet är det också möjligt att minska ytan för förvaringsutrymmen när dokument och material kan sparas på nätet.

Utformandet av kontor, butiker och allmänna platser kan också påverkas av företags och organisationers vilja att med hjälp av profilering stärka bilden av varumärket.

För golvföretaget Kährs är den typen av beställningarna spännande, då får företaget möjlighet att pröva sitt sortiment och se resultatet av nya satsningar som kan göra dem ensamma om lukrativa produkter.

– Vi har daglig kontakt med byggherrar och beställare under hela byggprocessen. Vi är delaktiga med vår kompetens och hjälper inredningsarkitekterna att hitta rätt – träslag, nyanser och ytbehandlingar, säger Lisa Holmlund.

Och profileringen kan också stärka affärerna för branschen. Kährs levererar bland annat till en stor hotellkedja och för dem är det viktigt att golvet ser likadant ut var man än befinner sig hela landet.

– Vi får etablerade relationer där vi tillsammans kan hitta produkter som passar företagets profil och nisch. Det blir vackert, unikt och ger oss återkommande uppdrag, säger Lisa Holmlund.

Relaterade artiklar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum gavs ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen, 2005-2023 men har nu gått vidare i en annan digital form – Inblick.

Ansvarig utgivare

David Johnsson, vd, TMF
Trä och Möbelföretagen