Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Reportaget / Video / ETT ÅR PÅ BYGGET
Stockholmsmässan

ETT ÅR PÅ BYGGET

De är ungefär jämngamla och har båda suttit som vd sedan hösten 2018. Det finns många likheter, men vägarna dit har varit olika. Vi pratar med Eksjöhus Frida Scherdén och Vårgårdahus Anna Hernefrid om familjeföretagande, riskkapital och småhusens framtid.

Par i chefer: Frida Scherdén (t.v.) och Anna Hernefrid – vd för Eksjöhus respektive Vårgårdahus.

Par i chefer: Frida Scherdén (t.v.) och Anna Hernefrid – vd för Eksjöhus respektive Vårgårdahus.

Under en övning med sin kommunikationsbyrå skulle personal på Eksjöhus nämna en kändis som de liknade företaget vid. ”Kronprinsessan Victoria”, sa vd:n Frida Scherdén.

– Hon har ett arv att förvalta men kan inte nöja sig med det. Hon måste också blicka framåt och utveckla.

Utan andra jämförelser stämmer det rätt bra på hur Frida ser på familjeföretaget med säte i Eksjö i Småland och sin nya roll som vd. Hennes farfarsfar grundade företaget, och efter farfar och pappa tog Frida över som vd hösten 2018.

Anna Hernefrid började också som vd förra hösten, men relaterar inte västgötska Vårgårdahus med någon kändis. Företaget har funnits som Vårgårdahus sedan 1992 och har anor sedan 1974 med ursprung i en stark entreprenörsanda som i dag präglar bolaget. Sedan 2016 ägs det av danska Huscompagniet med riskkapitalbolaget EQT bakom sig.

– Utveckling och förflyttning med kunden i fokus är det som triggar mig och här får jag fullt utrymme att jobba med det.

På Husknuten i Frölunda finns ett 20-tal visningshus från svenska småhusföretag – ett populärt besöksmål för folk i byggtagen.

På Husknuten i Frölunda finns ett 20-tal visningshus från svenska småhusföretag – ett populärt besöksmål för folk i byggtagen.

Vi träffas på Husknuten i Frölunda utanför Göteborg. Här har ett 20-tal svenska småhusleverantörer byggt upp sina hus för att visa sig för blivande kunder. Husen är inredda som om någon skulle bo där, några av tomterna är tomma och väntar på att senaste modellen hus ska byggas upp.

– Alla vill visa upp det senaste i form av planlösningar, kök och badrum, men det är inte ovanligt att ett hus står i fem–åtta år, säger Frida när vi står i ett av Eksjöhus visningshus.

– Kunderna har fler inspirationskällor än någonsin i dag och vill gärna göra unika val. Men den som vill vara riktigt unik ska välja ett typhus direkt ur katalogen, säger Anna, och får medhåll från Frida:

– För några år sedan erbjöd vi kunderna en rejäl rabatt om de köpte ett helt oförändrat kataloghus, men trots det så sålde vi ändå bara ett.

OLIKA VÄGAR Frida Scherdén har i dag samma jobb som hennes far, farfar och farfarsfar hade. Anna Hernefrid är ny i branschen och kommer närmast från Ikea där hon var kommunikationschef.

OLIKA VÄGAR Frida Scherdén har i dag samma jobb som hennes far, farfar och farfarsfar hade. Anna Hernefrid är ny i branschen och kommer närmast från Ikea där hon var kommunikationschef.

Det märks att de är kollegor lika mycket som de är konkurrenter. De vänder sig mot samma sorts kunder och ställs inför samma utmaningar från dem. Men medan Frida Scherdén växte upp med Eksjöhus som en del av vardagen var Anna Hernefrids enda kontakt med småhus att hon växte upp i ett, och att hon bor i ett i dag. Efter utbildningen till civilekonom med inriktning marknadsföring har hon jobbat i ett flertal ledande befattningar och fått erfarenhet av globala och internationella bolag som Volvo, Saab och Kapp-Ahl, och när hon blev kontaktad gällande vd-jobbet på Vårgårdahus hade hon varit nästan tio år på Ikea.

– Jag blev överraskad när de hörde av sig och min nyfikenhet gjorde att jag gick på ett första möte. När jag sedan också träffade ägarna klickade det, framför allt tyckte jag om deras fokus på frågan om hur vi ska möta kunden i framtiden. På Ikea jobbade jag bland annat med de kommersiella delarna för deras köksaffär, och kundresan för den som bygger ett nytt hus eller bara beställer ett nytt kök liknar varandra på flera sätt. Husbranschen har dock varit helt ny för mig.

Anna berättar hur hon började sitt uppdrag med att prata med medarbetare, agenter och kunder och sög i sig deras information som en svamp för att känna av i vilken riktning hon kunde förflytta företaget.

– Jag formulerade ganska snart fem fokusområden som jag ville arbeta med. Ett är vår positionering: vi gör så bra saker utan att visa upp det för omvärlden. Andra områden handlar om digitalisering, kundens resa, affärsutveckling och att arbeta med vår kultur och våra värderingar – i Vårgårda är man jordnära och inte rädd att hugga i och det ska gå igen på alla ställen där vi verkar.

Frida nickar igenkännande åt det Anna säger.

– Det där är sådant som vi jobbar med också, men för mig har det inte ställts på sin spets på samma sätt under det här året. Jag kom inte in dag ett och var tvungen att skaffa mig en bild över företaget – förutom att jag är uppväxt i det har jag jobbat där de senaste tio åren, säger Frida.

Hon utbildade sig till civilingenjör och visst fanns en tanke på att en gång jobba i familjeföretaget. Efter skolan jobbade hon i fem år på Vägverket.

– Det var viktigt för mig att göra ett eget val och att känna att jag kunde stå på egna ben. Men sedan blev det Eksjöhus. Hon började på ordersidan. 2012 blev hon försäljningschef och i oktober 2018 tog hon över som vd, i samma veva blev brodern Oskar Lindholm vd för Eksjöhus Modulbygg.

– Ordersidan var bra att börja med, man hamnar mitt i det hela och lär känna säljare, arkitekter, konstruktörer och de i produktionen. Men de stora planerna för företaget är lagda sedan länge. En av våra styrkor är att vi är ett familjeföretag och att kunder upplever oss som det, den kulturen ska vi ta med oss även när vi växer.

2017 invigdes Eksjöhus Modulbyggs nya fabrik, den hade då finansierats helt med egna medel.

– Vinsten stoppas alltid in i moderbolaget och används för nya investeringar. Vid lågkonjukturer sitter vi lugna i båten och försöker parera ekonomin med naturliga pensionsavgångar och gör inga rekryteringar, säger Frida.

För Anna och Vårgårdahus är verkligheten en lite annan.

– Våra investerare förväntar sig förstås avkastning på sina pengar. Men en fördel med att ha riskkapitalister som EQT i ryggen är att vi erbjuds ett otroligt stöd på många områden, till exempel finns det ett digitalt team med verklig spetskompetens som vi kan dra nytta av och behöver jag access till annan specifik kompetens kan jag alltid testa via deras nätverk. Vi har också kunnat erbjuda våra kunder finansiella kampanjer, vilket hade varit väldigt svårt att göra som ett litet bolag, säger Anna.

– Den tillgången på expertis har förstås inte vi, säger Frida. Vår marknadsavdelning är till exempel väldigt slimmad, men med hjälp av byråer med spetskompetens kommer vi igenom bra ändå.

Kunderna låter sig inspireras av kataloger och visningshus, men kommer oftast fram till egna planlösningar.

Kunderna låter sig inspireras av kataloger och visningshus, men kommer oftast fram till egna planlösningar.

Husknuten har öppet söndag till torsdag, varje hus är bemannat med säljare från de olika tillverkarna. Anna Hernefrid som bor utanför Göteborg jobbar från ett av rummen i Vårgårdahus visningshus när hon inte är i Malmö, Stockholm eller på huvudkontoret i Vårgårda. Frida Scherdén å sin sida kommer till Frölunda med jämna mellanrum. Med de olika villorna tätt ihop på området förstår man att samarbete är viktigt.

– Det är en liten bransch och det finns en tradition att samarbeta. Ett sådant exempel kan vara vid köp av markområden, då händer det ibland att man pratar med någon av de andra leverantörerna för att sälja gemensamt där, säger Frida.

– TMF har en styrgrupp där vi båda sitter med och det är ett bra nätverk att i sitt eget arbete, säger Frida.

– Det är en väldigt öppen kultur där vi kan förflytta branschen i sin helhet, alla inser att det är bra för det enskilda företaget om det går bra för hela branschen, säger Anna

Är du Frida avundsjuk på det sätt Anna kan komma in och staka ut en ny riktning för sitt företag?

– Jag utmanar gärna tänket ”så har vi alltid gjort”, men inte varje gång jag hör det. Så jag är inte avundsjuk, jag är mer personen som gillar att veta vad jag har.

Du då, Anna – är du avundsjuk på Fridas situation?

– Jag är inte profilen som ska jobba på det sättet. Min trigger är vilken utveckling man kan skapa, hur man kan förflytta sig. I det arbetssättet finns förstås ett kortare tidsperspektiv än i ett familjeföretag. Jag tycker om utmaningarna i det scenario jag är i nu, men utmaningarna förändras med tiden och det triggar också. Inget är konstant.

Frida håller med:

– De yttre faktorerna förändras och vi måste förändras med dem. Jag skruvar på den verksamhet vi har och förfinar och förbättrar i stället för att göra de revolutionerande grejerna. Sitter man nöjd finns det stor risk för stagnation.

Det pågår ständiga samarbeten mellan de olika hustillverkarna. Sedan i fjol sitter också Frida och Anna i TMF:s styrgrupp för husfrågor.

Det pågår ständiga samarbeten mellan de olika hustillverkarna. Sedan i fjol sitter också Frida och Anna i TMF:s styrgrupp för husfrågor.

2 snabba frågor

Vad ska förändras i politiken för att branschen ska komma till sin rätt fullt ut?

Frida: ”Det behövs en långsiktigt hållbar politik som inte byts bara för att det kommer en ny regering. I dag har också kommunerna ett stort tolkningsutrymme vad gäller Boverkets regler, det blir problematiskt.”

Anna: ”Frågan måste vara i fokus hela tiden, vi behöver någon som jobbar heltid med bostadspolitiken. I början av oktober skrev vi under en skrivelse som belyser det här, rubriken var ’Finansmarknadsministern extraknäcker som bostadsminister – klackspark ut för fungerande bostadsmarknad’.”

Hur är det att vara kvinna i småhusbranschen?

Anna: ”Det här är inte den enda bransch som är mansdominerad, så var det också på Volvo och Saab. Att köpa hus har många mjuka parametrar och jag tror att branschen är ganska väl förberedd för att vara jämställd. Några fördomar har jag inte märkt.”

Frida: ”Det är en mansdominerad bransch som man inte får vara rädd att ge sig in i som kvinna. Men den är på väg att förändras. Det är inte bara i styret som det kommer in fler kvinnor utan också bland medarbetare som arkitekter och konstruktörer. Vi vet att vi får en bättre arbetsplats med en jämn fördelning.”

EKSJÖHUS

Historia: Grundat av Simon Lindholm 1941 och ägs fortfarande av familjen genom moderbolaget Lindholmsgruppen AB – koncernen finns totalt sju bolag.

Antal anställda: 180.

Vd: Frida Scherdén.

VÅRGÅRDAHUS

Historia: Har sitt ursprung i Mattias Olsson Bygg AB som startade 1974. Fick sitt nuvarande namn 1992. Ägs sedan 2016 av Danmarks största husföretag, Huscompagniet, med Wallenbergägda riskkapitalbolaget EQT bakom sig.

Antal anställda: 75.

Vd: Anna Hernefrid.

TEXT PEDER EDVINSSON FOTO ANNA-LENA LUNDQVIST

Relaterade artiklar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum är en medlemstidning som ges ut av Trä- och Möbelföretagen, TMF - en del av Arbio AB.

Ansvarig utgivare

David Johnsson, vd, TMF
Trä och Möbelföretagen