Trä & Möbelföretagens medlemstidning

/ Insikt / Digitalisering utmanar och förändrar svensk industri
Sherwin-Williams

Digitalisering utmanar och förändrar svensk industri

Digitaliseringen är på väg att förändra svensk industri i grunden. Men med ny teknik kommer också stora utmaningar för företagen.

– Digitalisering är ett jättestort förändringsverktyg, där det handlar om att engagera och få med sig personalen, sa Magnus Mörstam, från Intelliger, under TMF:s digitala produktionsdag på Träcentrum i Nässjö den 25 september.

Det var andra året i rad som temadagen arrangerades.

Från 1965 har datorkraften fördubblats var 18:e månad och digitaliseringen har blivit den fjärde revolutionen inom industrin – efter ångmaskinen, elektriciteten och datoriseringen. Men är det ett måste eller kan man motstå den nya tekniken?

Under TMF:s digitala produktionsdag diskuterades frågan med närmare 100 deltagare. Magnus Mörstam var en av föreläsarna, som berättade om såväl de möjligheter som de utmaningar digitaliseringen skapar för svensk industri.

– Om vi tycker att det går fort nu, är det inget mot vad som kommer att hända framöver. Utmaningarna ser så klart olika ut för varje företag, men det finns gemensamma nämnare, säger han.

Först och främst, menar Magnus Mörstam, måste svenska företag gaska upp sig och tro på sig själva. Och för att lyckas får man inte glömma bort de mjuka egenskaperna, som blir allt viktigare.

Samuel Holmström är ägare och vd för Lundqvist Trävaru AB och han berättade om hur företaget, med hjälp av inspiration från Google och logik från spelvärlden, omvandlats från traditionell trävaruindustri till ett av Sveriges i dag modernaste företag.

– Vi inspirerades mycket av Richard Branson, med allt det han har gjort i form av rymdresor, kasinon, banker, spelutvecklingsföretag och liknande. Tänk om nästa Google kunde uppstå i Öjebyn utanför Piteå, och inte i Silicon Valley?

Inspirerade av tv-spelet Sims anställde de en dataspelsgrafiker och spelutvecklare, ett beslut som har blivit en av nycklarna till succén. Från att ha jobbat med disketter sitter de nu på ett eget system, där kunderna själva får bygga sitt hus via nätet och en e-handel som står för 98 procent av verksamheten.

En annan nyckel – kanske den största – har varit den interna personalkulturen.

– Vi tror att människor blir bättre om de får förtroende och känner stolthet över företaget de jobbar för. Vi har bland annat infört flextid även i produktionen, och även att all personal under 20 procent av arbetstiden får jobba med ett projekt de själva verkligen brinner för. Vi vill fostra personalen till att bli entreprenörer, säger Samuel och fortsätter:

– I vår kultur har förändring därmed blivit en del av vår vardag och det är personalen som driver vår dagliga utveckling av systemet. En viktig del handlar också om att tillåta att vi diskuterar varandras idéer, hur sjuka de än må vara.

Relaterade artiklar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att bli publicerad ( * ).

Om Trä & Möbelforum

Trä- & Möbelforum är en medlemstidning som ges ut av TMF, Trä- och Möbelföretagen.
Trä och Möbelföretagen